Succesvol adverteren op LinkedIn: 5 tips!

GESCHREVEN OP 2 JUNI 2022 DOOR
NUNO CLAUZING

Adverteer jij wel eens in LinkedIn? In dit blog geef ik je vijf tips om succesvol te kunnen adverteren op LinkedIn.

LinkedIn is een online netwerk dat vooral gebruikt wordt om in contact te komen met professionals, het werven van personeel en om inspiratie op doen. Op dit moment zijn er wereldwijd meer dan 756 miljoen LinkedIn gebruikers. Ook in Nederland is LinkedIn populair: meer dan 1 miljoen Nederlanders gebruiken het netwerk dagelijks. LinkedIn kan ondernemers en bedrijven vooral helpen bij het creëren van merkbekendheid, het werven van personeel en het generen van nieuwe leads. Zowel voor het adverteren gericht op bedrijven als consumenten kan LinkedIn nieuwe kansen bieden. Daarover vertel ik je graag meer in dit artikel. Ook geef ik je vijf tips waarmee jij aan de slag kan.

Waarom adverteren op LinkedIn?

Adverteren op LinkedIn is interessant vanwege de volgende vier redenen:

  1. Zeer betrokken doelgroep: het mooie van LinkedIn is dat het een echte professionele community is voor het bedrijfsleven. Mensen gebruiken het meestal als ze in een ‘zakelijke bui’ zijn. Mensen die Facebook en Instagram gebruiken, zoeken daarentegen vaak afleiding en ontspanning. LinkedIn gebruikers willen professioneel groeien, dus bekijken ze de content graag.
  2. Zeer gerichte targeting: uniek aan LinkedIn is dat je heel doelgericht kan adverteren. LinkedIn heeft zijn eigen B2B-targetingmogelijkheden om je zakelijke doelgroep te bereiken.
  3. Generen van hoge kwaliteit leads: de kwaliteit van de leads op LinkedIn zijn vergeleken met andere social media zeer hoog. Dit komt doordat je op LinkedIn heel doelgericht kan adverteren. Zeker nu Facebook steeds meer targeting-opties weghaalt is het interessant dat LinkedIn deze optie juist wel biedt.
  4. Groot bereik: LinkedIn heeft in Nederland meer dan 5 miljoen gebruikers en wereldwijd al meer dan 750 miljoen.

Succesvol Adverteren LinkedIn

5 tips voor een succesvolle LinkedIn advertentie

Tip 1: Start met het bepalen van je doelen

Een goede strategie is de basis van elke LinkedIn advertentiecampagne. Bepaal eerst wat je wilt bereiken met je advertentie en wat je hoopt dat gebruikers doen nadat ze deze hebben gezien. Op LinkedIn kun je kiezen tussen verschillende doelstellingen, waaronder bekendheid, overweging en conversies. Voorbeelden van campagnedoelen zijn:

  • Merkbekendheid vergroten
  • Meer verkeer naar je website trekken
  • Je engagement op LinkedIn vergroten (meer interactie, kliks en volgers)
  • Meer videoweergaven op LinkedIn
  • Generen van nieuwe leads
  • Aantal conversies verhogen
  • Nieuwe sollicitanten aantrekken

Tip 2: Bepaal je budget

Vaak wordt gedacht dat adverteren op LinkedIn duur is. Vergeleken met andere social media klopt dit ook. Daartegenover staat de hogere kwaliteit van de doelgroep die je kunt bereiken op LinkedIn. LinkedIn heeft twee opties voor het bieden op een advertentie: CPC (kosten per klik) of CPM (kosten per 1000 weergaven). Afhankelijk van de keuze van je doelgroep zal LinkedIn bepalen hoeveel je moet betalen per klik of per 1000 vertoningen van je advertentie. LinkedIn werkt namelijk met een veilingmodel. Uiteindelijk kan het hierdoor zijn dat je kosten per lead lager zijn als je op LinkedIn adverteert in plaats van op Facebook of Instagram.

Tip 3: Uitgebreide targetingopties op LinkedIn

Op LinkedIn wil je natuurlijk alleen je bedrijf tonen aan profielen die interessant voor je zijn. Afhankelijk van de door jou gekozen targetingopties, selecteert LinkedIn profielen die je advertentie te zien krijgen. Zo zorg je ervoor dat alleen voor jou interessante personen je advertentie te zien krijgen. Je kunt je advertentie bijvoorbeeld richten op:

  • Werkervaring
  • Opleiding
  • Bedrijf
  • Demografische gegevens
  • Interesses en gedrag

Tip 4: Zorg voor een opvallende advertentie

Zodra je je doelen, je doelgroep en je budget hebt bepaald, kun je aan het creatieve werk beginnen: het maken van je advertentie. Kies een advertentietekst die past bij je campagnedoelen. Ook is het belangrijk dat je foto’s of video’s plaatst die de aandacht van je doelgroep trekken.

Tip 5: Last but not least: test, test test!

Eén van de grootste fouten die we zien is dat de LinkedIn-advertenties niet of weinig worden getest. Dit is zonde, want het is juist van belang dat je zeker weet dat je advertentie je doelgroep bereikt. Je kunt je advertentie op verschillende manieren testen, bijvoorbeeld met een A/B test waarin je gebruik maakt van verschillende koppen of afbeeldingen. Ook kun je variëren in doelgroep.

Het kan natuurlijk voorkomen dat je advertentie niet de resultaten geeft waar je op had gehoopt. Dit hoeft echter nog niet te betekenen dat LinkedIn niets voor jou is. Door te testen kan je kijken waar de verbeterpunten liggen of waar je juist successen boekt. Deze kun je weer meenemen in je volgende advertentiecampagne.

Wil jij ook succesvol adverteren op LinkedIn?

Wij willen bedrijven en ondernemers helpen te verbeteren en te groeien. Adverteren op LinkedIn kan daar onderdeel van zijn. Wil je meer weten over wat adverteren op LinkedIn voor je bedrijf kan betekenen? Buro Koorts helpt je graag! Kom gerust een keer bij ons langs om de mogelijkheden onder het genot van een kop koffie te bespreken.

Over Nuno

Mijn energie haal ik uit het bedenken van nieuwe campagnes. Ik zorg ervoor dat het gehele proces in goede banen loopt en gebruik daarvoor graag creatieve oplossingen. Ik blijf up-to-date van de nieuwste trends en ontwikkelingen. Deze inzichten deel ik met klanten, zodat ik onze klanten verder help te groeien.