
TikTok: wat is het en wat kan je ermee?
Heb jij al iets voorbij horen komen over het social media platform TikTok? In juli 2021 ging deze app door de magische grens van 3 miljard downloads! Het Rode Kruis, Adidas en Ajax zijn inmiddels al actief op TikTok. Ook dj’s als Armin van Buuren, politici en andere BN’ers plaatsen hier hun content. TikTok verovert het internet en is here-to-stay. Maar wat is TikTok nu precies? En is het interessant voor jou? Dat vertel ik je graag in dit blog!
Wat is TikTok?
Misschien heb je de filmpjes wel eens voorbij zien komen. Dansende en playbackende jongeren die een eigen uitvoering doen. TikTok is het nieuwste visuele platform dat voornamelijk wordt gebruikt door jongeren tussen de 6 en 18 jaar, ondanks de officiële leeftijdsgrens van 13 jaar. Jongeren creëren hier hun eigen video’s en hebben de mogelijkheid om te reageren op anderen.
Waar TikTok voornamelijk begon met video’s waarin gebruikers liedjes playbacken, verschuift het steeds meer. Zo zijn er ook steeds vaker grappige video’s en duetten te vinden binnen de app. TikTok, dat ooit begon als musical.ly, werkt net als Instagram en Twitter met hashtags. Ook TikTok kent inmiddels een groot aantal influencers met een enorm bereik.
Wie gebruikt TikTok?
TikTok is voornamelijk populair onder jongeren. De groei die TikTok in Nederland doormaakt is enorm, voornamelijk onder generatie Z. Dit zijn jongeren die geboren zijn tussen 1995 en 2010, ook wel de ‘ongrijpbare generatie’ genoemd. Inmiddels heeft elf procent van de 16 tot 19 jarigen de app geïnstalleerd. Wereldwijd heeft TikTok meer dan 500 miljoen actieve gebruikers die gemiddeld 52 minuten per dag de app gebruiken. Flinke aantallen dus!
TikTok voor bedrijven?
Langzaamaan kiezen steeds meer bedrijven ervoor om TikTok te gebruiken. Voorzichtig worden de eerste stappen gezet in het creëren van content op dit medium. Zoals in ieder sociaal medium, is het ook in TikTok mogelijk om te adverteren. Dit maakt het voor bedrijven interessant. Wel is het belangrijk om na te gaan of TikTok wel bij jouw bedrijf past. Bij Buro Koorts werken we voornamelijk voor mkb’ers in Gelderland. Het gat met generatie Z kan bijna niet groter, dus ons kom je niet tegen op TikTok. Maar richt jij je nou voornamelijk op die jongere doelgroep? Dan kan TikTok wel erg interessant zijn!
Mijn advies? Houd het in de gaten!
Commercieel gezien wordt TikTok al door een aantal bedrijven ingezet. Mijn advies is daarom om TikTok in de gaten te houden en goed na te denken over hoe jij dit medium in denkt te zetten. Uiteraard houd ik de ontwikkelingen graag voor je in de gaten!

Laatste update: 16 juli 2021
GESCHREVEN DOOR