Spring naar content

Data-driven marketing

Bij data-driven marketing is data het uitgangspunt voor je marketing. Je houdt je data dus steeds in de gaten en past je marketing daarop aan. Data zijn concreet en duidelijk en daarom vaak een goede basis om je marketinginspanningen op te baseren. Dit betekent dat je beslissingen neemt op basis van objectieve cijfers in plaats van op ervaring of gevoel, waar fouten of subjectiviteit in kunnen sluipen.

Data-gedreven aanpak

Met een data gedreven aanpak kun je vóór je start met je marketingcampagnes inschattingen maken en keuzes baseren op beschikbare data. Daarnaast kun je achteraf (en tijdens de campagnes) de resultaten meten en op basis van de data bijsturen. De data-gedreven aanpak blijft daarom in het gehele marketingproces van belang, omdat veranderende omstandigheden de data en resultaten beïnvloeden. Hierdoor is het belangrijk om continu te monitoren en bij te sturen waar nodig.

De data-gedreven aanpak omvat grofweg de volgende stappen:

  • Doelen vaststellen

Bij een data-gedreven aanpak is het allereerst belangrijk om je doelen te bepalen. Het vaststellen van duidelijke, meetbare doelen biedt een richtlijn voor de gehele campagne. Zo weet je waar je naartoe wilt werken en kun je bepalen hoe je je doelen meetbaar wilt maken.

  • Verzamel de gegevens

De volgende stap is het kiezen van de statistieken die belangrijk zijn en het verzamelen van alle belangrijke gegevens. Dit kan variëren van algemene online trends en marktinformatie tot gedetailleerde klantgegevens, zoals informatie over je huidige websitebezoeken of demografische gegevens van je klanten.

  • Analyseren

Na het verzamelen van de data ga je aan de slag met het analyseren hiervan. Dit betekent dat je op zoek gaat naar patronen, trends en andere opvallende inzichten die je verder kunnen helpen. Door diepgaand te analyseren, kun je waardevolle informatie ontdekken die je strategie kan versterken, zoals het identificeren van de meest winstgevende doelgroep of het begrijpen van seizoensgebonden fluctuaties.

  • Kies je marketingstrategie

Gebruik de inzichten uit je data en analyse om je marketing strategie te bepalen. De verzamelde data stelt je bijvoorbeeld in staat om je boodschap af te stemmen op de behoeften en voorkeuren van je doelgroep. Ook kun je bijvoorbeeld de timing van je campagnes afstemmen op de momenten waarop je product of dienst het meest relevant is.

  • Evalueren

De data-gedreven aanpak is een continu proces waarin je kunt bijsturen. Je analyseert de data en de resultaten en stuurt waar nodig bij. Dit kun je wederom doen op basis van de data. Zo blijf je je marketinginspanningen in de gaten houden en optimaliseren.

Waarom is data-gedreven marketing belangrijk?

Met een data-gedreven aanpak zorg je voor een goede voorbereiding en een doordacht plan voor je marketinginspanningen. Door beslissingen te baseren op concrete data in plaats van op intuïtie of aannames, kun je weloverwogen keuzes maken. Dit vermindert het risico op verkeerde inschattingen, waardoor je je tijd en geld efficiënt in kunt zetten.

Tools voor data-driven marketing

Er zijn diverse tools die je kunt gebruiken om inzicht te krijgen in data. Allereerst kun je in je eigen systeem vaak al informatie vinden over jouw klanten, zoals leeftijd , geslacht en woonplaats. Daarnaast kun je tools gebruiken zoals Google Analytics 4 om inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers op jouw website, zoals betrokkenheidsduur, best bezochte pagina’s, zoektermen die mensen gebruiken of pagina’s identificeren waar bezoekers afhaken. Met deze én veel meer tools kun je de data verzamelen die je nodig hebt om jouw marketingstrategie te onderbouwen.

 

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak