Een call-to-action (ook wel CTA) is letterlijk een oproep om mensen aan te zetten om een bepaalde actie te doen. Er zijn verschillende soorten call-to-actions, maar allemaal hebben ze hetzelfde doel: call-to-actions willen de aandacht trekken om een conversie op de website te behalen. Wat die conversie precies is, hangt af van het doel van de call-to-action. Voorbeelden van call-to-actions zijn knoppen of teksten zoals ‘Bestel nu’ of ‘Neem contact op’.
Waar vind je call-to-actions?
Bij een call-to-action zul je misschien direct denken aan de buttons op een website, maar je kunt call-to-actions op veel meer plekken tegenkomen. Bijvoorbeeld:
- In een nieuwsbrief
- In een fysieke advertentie in een krant
- Op televisie (denk maar eens aan de Tel Sell reclames)
- In online advertenties of advertorials
- Op social media
Tips voor een goede call-to-action
Laten we voorop stellen er geen goed en fout is rondom call-to-actions. Wat voor de ene website werkt, zal voor een andere website minder werken. Het is dan ook aan te raden om goed te testen met de call-to-actions op jouw website. Dat kan bijvoorbeeld met een A/B test. Wel zijn er bepaalde principes waar je rekening mee kan houden:
- Begin jouw call-to-action met een werkwoord (zoals ‘Schrijf je hier in’) of kies voor een call-to-action met alleen een werkwoord (zoals ‘Inschrijven’).
- Maak jouw call-to-action opvallend. Heb je een tekstuele call-to-action? Kies dan voor bijvoorbeeld dikgedrukt, gekleurde of onderstreepte tekst. Heb je een button? Kies dan voor een opvallende kleur.
- Houd je call-to-actions eenvoudig. Zorg ervoor dat de lezer snapt wat er gaat gebeuren als hij of zij op de call-to-action klikt. Heb je bijvoorbeeld een offerteformulier? Kies dan niet voor een button met de tekst ‘Verstuur’, maar kies voor ‘Vraag een offerte aan’.