Een doelgroep is een specifieke groep mensen of organisaties waarop een bedrijf, instelling of project zich richt met zijn producten, diensten, of communicatie-uitingen. Het is belangrijk om een beeld te hebben van je doelgroep, zodat je je marketing kunt afstemmen op de groep die je wilt bereiken. Zo richt Buro Koorts zich op mkb’ers in de omgeving van Ede. Ook kan een bedrijf meerdere doelgroepen hebben. Neem als voorbeeld de NS: zij richten zich zowel op mensen die naar school/werk reizen als mensen die een dagje weg gaan.
Marketing richten op je doelgroep
Met marketingactiviteiten wil je je graag richten op jouw (potentiële) doelgroep om je marketinginspanningen zo effectief mogelijk in te zetten. Het is natuurlijk zonde als je tijd en geld investeert om mensen te bereiken die toch geen klant van je worden. Hoe beter je weet waar je doelgroep zich bevindt, wat ze aanspreekt en hoe je ze het beste kunt benaderen, hoe beter je je marketingplannen hierop kunt afstemmen. Denk bijvoorbeeld aan de tone of voice van je berichten en de kanalen waar je adverteert. Lees hier meer over het belang van inzicht in de doelgroep voor effectieve marketing.
Doelgroep in kaart via een persona
Het is belangrijk om je doelgroep goed in kaart te brengen, zodat je weet wie jouw klanten zijn. Door te analyseren wat jouw doelgroep denkt, doet en wil, kun je de doelgroep vervolgens samenvatten in een persona. Deze inzichten kun je dan in één mooie visuele uiting verwerken. Bij Buro Koorts helpen we onze klanten met het maken van een persona, om vervolgens de marketingplannen nóg beter af te stemmen op de behoeften van deze groep.
Lees hoe we jou kunnen helpen met het maken van een persona.