Spring naar content

Inzicht in je doelgroep: waarom het de sleutel is tot effectieve marketing

Voor een effectieve marketingstrategie is het ontzettend belangrijk om inzicht te hebben in de doelgroep van jouw bedrijf. Als je je doelgroep niet goed in beeld hebt en je de verkeerde mensen aanspreekt, is de kans groot dat alle energie die je in je marketing steekt, niet het gewenste effect heeft. We nemen je in dit blog mee in de belangrijke rol die goed inzicht in je doelgroep speelt in marketing.

Inzicht In Je Doelgroep Waarom Het De Sleutel Is Tot Effectieve Marketing

Gepubliceerd op 2 september 2023 • 4 minuten leestijd

Waarom inzicht in de doelgroep?

Met je website, acties, advertenties, events en andere uitingen wil je mensen overtuigen van jouw dienst of product. Door met de uitingen van je merk aan te sluiten op de behoeftes van een potentiële klant, is de kans groter dat je de klant kan overtuigen van jouw dienst of product. Je hebt alleen niet zomaar inzicht in de doelgroep, hier is onderzoek voor nodig. Met aannames over de doelgroep loop je het risico dat je je op de verkeerde doelgroep richt. Dit kan veel tijd en geld kosten, zonder dat je resultaat ziet. Je kunt dit voorkomen door je écht te verdiepen in de doelgroep. Zo werk je vanuit de basis aan de successen van je bedrijf.

Onderzoek naar je doelgroep

Onderzoek naar de doelgroep kun je op verschillende manieren uitvoeren. Je kunt op zoek gaan naar data van je doelgroep en je kunt in gesprek gaan met je klant en de doelgroep. Informatie over de demografische gegevens van huidige klanten kun bijvoorbeeld uit je eigen klantenbestand halen of uit Google Analytics als je klanten zich daar bevinden. Daarnaast is het goed om voor een persona met zoveel mogelijk mensen in gesprek te gaan. Bij het maken van een persona gaan we altijd in gesprek met onze klant, om te achterhalen wat zij als de ideale doelgroep zien. Daarnaast willen we indien mogelijk ook in gesprek met zoveel mogelijk klanten en potentiële klanten. Wat heeft ze overtuigd of wat hield ze juist tegen? Welke klantreis hebben ze afgelegd? Via verschillende bronnen probeer je op deze manier zoveel mogelijk informatie over je doelgroep te verzamelen.

Doelgroep inzichtelijk maken met een persona

De kennis die je verzamelt over de doelgroep kun je samenbrengen in een persona. Een persona is een overzicht van allerlei eigenschappen van de doelgroep. Denk hierbij aan demografische gegevens, informatie over wensen en hoe de doelgroep zich het beste laat overtuigen.

Grofweg zijn er drie vragen die we met behulp van het onderzoek willen beantwoorden over de doelgroep.

Wie is de doelgroep?

Om te beginnen willen we weten welke mensen zich in de doelgroep bevinden. Denk bijvoorbeeld aan demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, beroep en woonplaats. Als je bijvoorbeeld een kwalitatief hoog en duur product wilt verkopen, kun je je bijvoorbeeld het beste richten op de rijkere bevolkingsgroepen. En wil je actieve vakanties onder de aandacht brengen? Dan kun je je waarschijnlijk het beste op een jonge doelgroep richten. Naast demografische gegevens zijn ook de wensen, interesses en motivaties van de doelgroep van belang. Hoe meer informatie je hebt over de mensen die zich in jouw doelgroep bevinden, hoe beter je je kunt inleven in de (potentiële) klant en de boodschap aan kunt sluiten op de behoeftes. Daarbij is het natuurlijk goed om te weten dat er altijd uitzonderingen zijn en je niet iedereen van de doelgroep op één hoop kunt gooien. Je kunt echter wel een goed beeld krijgen van de gemiddelde persoon van je doelgroep.

Waar bevindt de doelgroep zich?

Om de doelgroep te kunnen bereiken, moet je ook weten waar je de doelgroep kunt vinden. Zo weet je via welke kanalen je de doelgroep kan bereiken. Dit kan op fysieke locaties zijn, bijvoorbeeld door je product of dienst te presenteren op een beurs waar potentiële klanten rondlopen. Maar ook online wil je weten waar je doelgroep tijd doorbrengt, zodat je informatie, acties of nieuws over jouw product of dienst op de juiste plek kunt delen. Daarbij gaat het niet alleen om wáár iemand zich bevindt, maar ook wannéér iemand zich daar bevindt. Hier komt het belang van de Customer Journey, ofwel klantreis, om de hoek. Dit gaat over de weg die de klant aflegt tot hij of zij een product of dienst aanschaft. Laten klanten zich bijvoorbeeld in de oriënterende fase vooral beïnvloeden door beelden op social media, maar laten ze zich bij aankopen vooral leiden door reviews van andere gebruikers? Dan kun je je de locatie, boodschap en timing op elkaar afstemmen.

Wat spreekt de doelgroep aan?

Als je weet wie de doelgroep is en waar ze zich bevinden, kun je je nóg verder in de belevingswereld van de doelgroep verdiepen. Met welke argumenten en met welke communicatiestijl kun je het beste jouw boodschap overbrengen? Bij Buro Koorts maken we daarom vaak gebruik van gedragsvoorkeuren in het werk voor onszelf en voor onze klanten. Gedragsvoorkeuren verklaren hoe mensen de wereld ervaren en hierop reageren. Hoe je je doelgroep het beste kunt aanspreken, is per gedragsvoorkeur anders en hier kunnen we de teksten die we schrijven op afstemmen. Zo maken wij bijvoorbeeld gebruik van gedragsvoorkeuren bij vacatures.

Kennis van de doelgroep en marketing op de lange termijn

Bij Buro Koorts geloven we in marketing op de lange termijn. Wij zien marketing namelijk als een doorlopend proces. Inzicht in de doelgroep is een belangrijke basis voor de marketingstrategie en daarom onmisbaar voor marketing op de lange termijn. Door de juiste richting te bepalen en dit continu af te stemmen op de behoeften en veranderende voorkeuren van de doelgroep, bouwen we aan een sterk merk voor onze klanten.

Meer kennis over jouw doelgroep?

Voor meer kennis in de doelgroep is tijd, kennis en onderzoek nodig. Wil jij graag meer inzicht in de doelgroep van jouw bedrijf? We helpen je graag met het maken van een persona en gaan daarna ook graag voor je aan de slag om de inzichten die we hier hebben opgedaan om te zetten in concrete marketingacties. Ben je nieuwsgierig geworden? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Myra Gerrits

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings