Spring naar content

Mentorschap als cultuur in je bedrijf

‘Van fouten kan je leren’ heb ik als kind vaak gehoord. Nu kun je natuurlijk leren van andermans fouten, maar we weten allemaal dat je van je eigen fouten het meeste leert. Bij Buro Koorts geloven we dat continu ontwikkelen en leren essentieel zijn voor succes. En leren van je fouten hoort daar zeker bij.

Herman en Frank

26 januari 2024 • 4 minuten leestijd

In dit blog deel ik één mijn eerste zakelijke levenslessen. Lessen die bestaan uit vallen, opstaan én leren van de mensen die het pad al vóór mij hadden bewandeld.

Les 1: Geloof in jezelf maar overschat jezelf niet

Toen ik begon in het marketingvak dacht ik alles al te weten. Ik had een opleiding afgerond, stages gelopen en met studiegenoten prachtige casussen gemaakt voor bekende bedrijven. En met succes, want we wonnen ook nog eens de prijzen voor de beste casussen. Ik was klaar voor het echte werk. En dat was dan ook direct mijn eerste les op de werkvloer: zelfoverschatting. Ik had op dat moment overal een beeld bij en er ook nog een mening over. Alles gebaseerd op papieren kennis uit mijn studieboeken. Wat ik op school geleerd had, bleek het voorportaal voor het echte werk te zijn. Het echte leren begon in de praktijk, op de werkvloer.

Les 2: Gun iedereen hun eigen fouten

Mijn eerste marketingbaan was bij onderdelenimporteur Tebur in Barneveld. Mijn werkgever, Wijnand van Ginkel, was een ervaren ondernemer met een achtergrond als financieel directeur bij ROMAX. Van Wijnand leerde ik al snel het verschil tussen theorie en praktijk. Deze oude rot in het vak die in mijn ogen achterliep in moderne marketingkennis bleek een enorme voorsprong op me te hebben qua marktkennis, mensenkennis en productkennis.

Op een dag worden we gebeld door een Amerikaan met grote plannen voor een fietsverhuurbedrijf in grote Nederlandse steden. Daarvoor waren grote en sterke fietssloten nodig en wij verkochten toevallig de beste fietssloten van de wereld, Kryptonite uit Amerika. Deze sluwe handelaar overblufte met mooie beloften over grote orders. Ik zag alleen maar kansen, omzet en bonusregelingen. Collega Wijnand had op basis van een korte kennismaking direct twijfels. Hij vond de plannen niet realistisch en vond dat er onvoldoende marktkennis was. Wijnand vond dat de firma en de man erachter onbetrouwbaar overkwamen. De Amerikaan voelde deze twijfel en gaf me een cheque van 1.000 dollar als teken van vertrouwen. Mocht ik twijfelen aan zijn oprechtheid, dan konden we de cheque innen en zouden we van hem af zijn.

Ondanks de twijfel bij Wijnand gingen we toch door, ik kon hem overtuigen. Dezelfde dag verstuurde ik een partij fietssloten die ze konden testen. Daarna werd het stil. Héél stil. Achteraf bleek Wijnand gelijk te hebben, zoals meestal het geval was. De “vertrouwenscheque” die de handelaar uitschreef werd direct geweigerd door de bank. De monsterzending met fietssloten die ik had opgestuurd is nooit betaald. Ik was zo teleurgesteld. Hoe had ik er zo naast kunnen zitten met die man? En vooral: waarom zag Wijnand het wel en ik niet?

Achteraf heb ik Wijnand gevraagd waarom ik de gesprekken had mogen voeren en de monsters had mogen verzenden, terwijl hij al snel een sterk vermoeden had dat deze man onbetrouwbaar was. Zijn antwoord was simpel. “Als ik het je verbied, dan leer je niets. Je leert het meeste van je eigen fouten. En je hebt die ervaring nodig om mensenkennis te krijgen. Soms positief, soms negatief.”

De lessen die ik die dag van hem leerde, gebruik ik nog dagelijks en zijn misschien ook waardevol voor jou als ondernemer of marketeer:

  1. Zorg ervoor dat je niet alleen je producten kent, maar ook je markt en de spelers.
  2. Verdiep je in de persoon die bij je aan tafel komt, weet met wie je praat. Mensenkennis is alles. Probeer het te ontwikkelen.
  3. Vertrouwen is belangrijk, maar vooraf feiten checken voorkomt veel problemen.
  4. Luister naar mensen met ervaring. Vaak kan je veel van hen leren.
  5. Geef je team de kans om hun eigen fouten te maken.

Frank en Herman

 

Les 3: Iedereen een mentor

Les drie is voor mij de belangrijkste les geweest: zoek in het begin van je carrière een mentor. Een mentor helpt je jezelf te ontwikkelen als marketeer/ondernemer, maar misschien nog wel het meest als mens. Je mentor is een bron van gevraagd en ongevraagd advies. Je leert sneller en meer met de hulp van iemand met de juiste persoonlijke ervaring dan wanneer je zelf alles uitzoekt. Wijnand was mijn grote mentor. Wanneer ik terugkijk, ben ik dankbaar dat ik een ‘ouderwetse, koppige oude’ man als mentor had. Nog steeds zie ik hem als groot voorbeeld hoe je op een faire manier zaken doet en hoe je omgaat met je team. Ik heb het geluk gehad meerdere mentoren mee te maken. Maar Wijnand is de mentor die mij het meeste leerde over het zakenleven.

Blijf altijd leren, want daar leer je het meeste van

Bovenstaande verhaal bevat een aantal belangrijke lessen die mijn perspectief op marketing en zakendoen hebben gevormd. Het is goed om je te beseffen dat fouten maken niet alleen onvermijdelijk is, maar ook een rijke bron van groei en ontwikkeling biedt. De begeleiding door een mentor als Wijnand is van onschatbare waarde gebleken. Het heeft mij geholpen om niet alleen theoretische kennis, maar ook praktische wijsheid en mensenkennis te ontwikkelen. Dit soort lessen zijn waardevol voor iedereen die zich in zijn of haar carrière wil blijven ontwikkelen. Bij Buro Koorts streven we ernaar deze cultuur van leren en delen door mentorschap voort te zetten om zo collega’s te helpen groeien. Op deze manier werken we aan een bedrijfscultuur waarin iedereen de ruimte krijgt om te leren, te groeien en uit te blinken in het mooie marketingvak.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings