Het hamburgermenu, herkenbaar aan drie horizontale streepjes, is een veelgebruikt symbool in websites en apps om een verborgen navigatiemenu aan te duiden. Dit icoontje wordt vaak rechtsboven op een website geplaatst. Door hier op te klikken, zie je meer opties in het menu. Een hamburgermenu wordt vooral gebruikt op mobiele apparaten waar schermruimte beperkt is. Hoewel het oorspronkelijk ontworpen was voor mobiel gebruik, wordt het hamburgermenu tegenwoordig ook op desktopsites toegepast. Dit kan handig zijn voor websites met veel secundaire menu-items, waarbij belangrijkere content voorrang krijgt.
Een hamburgermenu is een manier om menu-items te verbergen. Dit zorgt voor een overzichtelijkere interface, zonder grote menu’s. Het zorgt ervoor dat bezoekers zich kunnen focussen op de inhoud. Vooral op kleinere schermen verbetert dit de gebruiksvriendelijkheid. Daarnaast kun je op deze manier focussen leggen op je belangrijke pagina’s.
Er zijn meerdere onderzoeken die aantonen dat een hamburgermenu geen goede optie is. Zo toonde de Nielsen Norman Group aan dat hamburgermenu’s minder goed werken dan menu’s die je wel direct ziet. Mensen vinden deze verborgen menu’s moeilijker en gebruiken ze minder vaak. Dit is zo op zowel mobiele telefoons als computers. Op computers zorgt het verbergen van menu’s voor meer problemen dan op telefoons. Het grootste probleem met verborgen menu’s is dat ze het moeilijk maken om bepaalde informatie snel te vinden. Kies je toch voor een hamburgermenu? Dan raden we aan om met A/B-testen te experimenteren. Dan kom je erachter wat werkt voor jouw doelgroep.
Bij het ontwerpen van een website of app is het belangrijk om te bepalen of een hamburgermenu de juiste keuze is. Het hangt vooral af van de complexiteit van de website én de bekendheid van je doelgroep met dit soort navigatie. Voor eenvoudige websites met weinig menu-opties kan een zichtbaar en direct toegankelijk menu geschikter zijn. Wij kiezen er bijna altijd voor om op desktop websites géén gebruik te maken van hamburgermenu’s als we een nieuwe website laten maken voor onze klanten vanwege de eerder genoemde nadelen. Op mobiele websites gebruiken we ze bijna altijd.