Spring naar content

UTM-tag

UTM staat voor Urchin Tracking Module en is een stuk code dat je aan het einde van een URL plaatst. Deze code bestaat uit een aantal parameters die Google Analytics of vergelijkbare software helpt om heel precies te registreren waar de bezoeker vandaan komt. Hierdoor haal je veel meer inzichten uit de data die verzameld wordt.

Waarom UTM tag gebruiken?

Google Analytics heeft al enorm veel mogelijkheden. Denk aan het controleren vanuit welke bron je bezoekers komen en of dat betaald of onbetaald was. Dus is het gebruik van UTM tags wel nodig? Wij vinden van wel. Als je verder wil kijken dan de basis, spelen UTM tags een belangrijke rol. Zeker als je bezig bent met adverteren is het van toegevoegde waarde.

Hoe maak je een UTM tag?

Hoewel het ingewikkeld lijkt, is het makkelijk toe te passen en aan te maken. Vanuit Google is een tool beschikbaar gesteld om zelf een UTM tag te maken. Voor het samenstellen hiervan zijn zes parameters beschikbaar, waarvan er twee verplicht zijn voor gebruik in Google Analytics 4. Hieronder zie je welke parameters er zijn en welk doel ze dienen:

  • Campaign Medium, utm_source (verplicht)
    In dit veld geef je aan via welk medium de bezoeker binnenkomt. Hierbij gaat het om kanalen zoals social media, email, cpc of offline kanalen als flyers en brochures.
  • Campaign Source, utm_medium (verplicht)
    Hier geef je specifieker aan waar bezoeker vandaan komt. Als je bij campaign medium ‘social media’ hebt ingevuld, kun je hier het platform invullen zoals LinkedIn of Facebook. Bij email zou je nieuwsbrief of brochure product x kunnen invullen.
  • Campaign Name, utm_campaign (verplicht voor UA)
    Met dit veld koppel je de tag aan een overkoepelende campagne in Google Analytics. Als het bijvoorbeeld onderdeel is van een wintersale, voeg je dat toe. Het is ook mogelijk een slogan, naam of code toe kunnen voegen die voor jou aangeeft welke campagne het om gaat.
  • Campaign Term, utm_term
    Dit veld is gemaakt voor betaald adverteren, maar het is ook bruikbaar voor andere doeleinden. Hier plaats je het zoekwoord dat gebruikt wordt voor de advertentie.
  • Campaign Content, utm_content
    Dit veld is specifiek gemaakt voor A/B testen. Wil je verschillende afbeeldingen of headers gebruiken? Met dit veld kun je nauwkeurig de prestaties naast elkaar leggen en vergelijken.
  • Campaign ID, utm_id
    Het volgen van specifieke campagnes of advertenties kan door middel van dit veld. Het doel van dit veld is om de lange URL die je bij een UTM tag krijgt, te vervangen door een unieke code. In Google Analytics moet je daarom instellen welke data bij welk cijfer hoort. Het is een iets ingewikkelder proces, maar zeker als je meer advertenties hebt, maakt dit het een stuk inzichtelijker.

Hoe gebruik je een UTM tag?

De UTM tag gebruik je daar waar de standaard analyse van website verkeer niet toereikend genoeg is. Gebruik het bijvoorbeeld in een advertentie of een social media post. Zo kun je per platform, soort advertentie of zelfs per social media post bijhouden waar jij behoefte aan hebt. Er zijn veel mogelijkheden. Voeg bijvoorbeeld een UTM tag toe aan een link achter een QR-code in een brochure of een link in een online brochure. Je kan zelfs offline uitingen hiermee in kaart brengen. Heb je bijvoorbeeld een flyer die je uitdeelt, zet hier dan een unieke URL op, bijvoorbeeld www.burokoorts.nl/actie. Vervolgens maak je een 301 redirect van deze URL naar een URL met UTM tag. Controleer wel goed of de redirect de parameters meeneemt. Voor elk doel wat je wilt meten maak je eenvoudig een nieuwe tag aan.

Waar moet je verder op letten?

Zonder inzicht in de websitestatistieken is het gebruik van UTM tags zinloos. Wees daarom zeker dat Google Analytics werkt. Het is niet moeilijk om dit in te stellen mocht je het nog niet gebruiken.

Bijhouden van UTM tags is belangrijk. Omdat je na een tijd veel verschillende URL’s hebt gebruikt, kan het snel onoverzichtelijk worden. Een Excelbestand is voldoende om orde te bewaren. Geef in dit overzicht aan waar ze zijn gebruikt, wanneer en waarvoor.

Consistentie is ook belangrijk. Er is geen vaste manier om de parameters in te vullen. Als je de ene keer Social_media als source invult en de andere keer sociale media, zijn dit voor Google Analytics verschillende bronnen. Als je een UTM parameter op jouw manier gebruikt, blijf dat dan ook zo doen. Dit maakt het makkelijk om er analyses mee te doen. Zijn er meerdere mensen die de URL’s aanmaken? Stel regels op en voeg ze toe aan het UTM tag overzicht.

Let op bij het gebruik van tools zoals die van Google voor het maken van een tag. Er is namelijk verschil tussen de vereiste velden van UA en GA4. De tool van Google heeft een schuifje waarmee je kan wisselen tussen de twee versies van de analysesoftware.

Nuttige links:

https://ga-dev-tools.google/campaign-url-builder/

https://camptag.ai/resources/utmid-google-ads.html

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings