Spring naar content

URL

Wat is een URL?

URL is de afkorting voor ‘Uniform Resource Locator’ en is het adres van een specifieke bron op het internet. Een URL, ook wel webadres genoemd, is belangrijk voor de communicatie en navigatie op het internet. Zoals een bezoekadres ons helpt om een locatie in de echte wereld te vinden, helpt een URL ons om een specifieke pagina op het internet te vinden.

Hoe ziet een URL eruit?

Een URL is opgebouwd uit verschillende onderdelen. Een URL bestaat altijd uit een protocol en een domein, vaak gevolg door een pad. Daarnaast zijn er nog optionele onderdelen. Zie hieronder een voorbeeld:

https://www.domeinnaam.nl/padnaam?querystring=waarde#fragment

  • Protocol: dit geeft de gebruikte methode aan om toegang te krijgen tot de bron. De meest voorkomende varianten zijn ‘http://’ voor Hypertext Transfer Protocol en ‘https://’ voor de beveiligde versie daarvan.
  • Domein: het domein bestaat uit de domeinnaam, gevolgd door de domeinextensie, voor onze website is dit ‘burokoorts.nl’. De domeinnaam is een unieke naam voor een website, in dit geval ‘burokoorts’. De domeinextensie is in dit voorbeeld ‘.nl’. Meestal staat de domeinextensie voor een land, in dit geval ‘nl’ voor ‘Nederland’. Andere veelgebruikte extensies zijn ‘.com’ (staat voor ‘commercial’) en ‘.org’ (staat voor ‘organization’). De ‘www’ in de URL is vaak niet nodig, een website is ook bereikbaar zonder ‘www’.
  • Padnaam: de padnaam is een specifieke locatie binnen het domein, die wordt aangegeven door een schuine streep, gevolgd door de naam. Dit onderdeel van de URL kan uit meerdere niveaus bestaan, die elk door extra schuine strepen van elkaar gescheiden worden. Op deze pagina is de padnaam bijvoorbeeld ‘wat-is-een-url’.
  • Querystring: hiermee kunnen optioneel extra parameters of informatie worden doorgegeven. Het wordt vaak gebruikt voor zoekopdrachten en UTM tags. De query ‘?search=marketing’ is bijvoorbeeld de zoekopdracht op de website naar het woord ‘marketing’. Een voorbeeld van een UTM tag is ‘?utm_source=google’, wat aangeeft dat de bezoeker van de website afkomstig is van Google.
  • Fragment: een fragment begint met een hekje. Hiermee kan verwezen worden naar een specifiek deel van een pagina, bijvoorbeeld een kop of een formulier.

URL en het belang voor SEO

URL’s zijn niet alleen belangrijk om de weg te vinden naar een website of landingspagina. Ze spelen ook een belangrijke rol in zoekmachineoptimalisatie (SEO). Een website met een duidelijke URL structuur en duidelijke zoektermen in de URL kan bijdragen aan een goede vindbaarheid van de website in Google of andere zoekmachines.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings