Spring naar content

SEO

Wat is SEO en waarom is het belangrijk voor marketeers?

In onze digitale wereld is schrijven meer dan alleen woorden op papier zetten. SEO, ofwel zoekmachineoptimalisatie, speelt een grote rol in online marketing. SEO zorgt ervoor dat jouw artikel online goed gevonden wordt. Echt goede SEO teksten helpen om te informeren en leads of omzet te genereren. In deze gids leer je hoe je een artikel schrijft dat niet alleen gevonden wordt, maar ook leuk is om te lezen.

Waaruit bestaat een goede SEO pagina

SEO begint met de belangrijkste woorden

De belangrijkste woorden in je tekst worden ook wel keywords of zoekwoorden genoemd. Dit zijn de woorden die mensen intypen in zoekmachines. Kies de beste zoekwoorden die passen bij jouw artikel. Dit helpt om de juiste lezers op het juiste moment te bereiken. Let op relevantie en zoekvolume om zo optimaal succes te behalen uit je harde werk.

On-Page SEO gaat om meer dan alleen woorden

SEO gaat niet alleen over de woorden die je kiest. Het gaat ook over hoe je artikel is opgebouwd. Denk aan het gebruik van titels, tussenkopjes en de opmaak van je tekst. Al deze dingen, wat ook wel on-page SEO wordt genoemd, helpen om beter gevonden te worden in zoekmachines.

De lezer betrokken houden

Vergeet niet dat je voor echte mensen schrijft. Zorg dat je artikel interessant en informatief is. Als lezers je artikel niet leuk vinden, heeft een hoge plek in zoekmachines weinig zin. Het heeft zelfs een negatief effect als mensen snel afhaken en weinig betrokkenheid tonen met deze pagina. Google wil juist dat je relevante, betrouwbare en onderhoudende informatie biedt aan de bezoeker die je naar je site trekt. Google noemt dat E-E-A-T wat staat voor Expertise (Kennis), Experience (Evaring), Authoritativeness (Autoriteit) en Trustworthiness (Betrouwbaarheid).

Stap voor stap een goed SEO artikel schrijven

Een goed geschreven artikel begin met het kiezen van een onderwerp. Als kenner weet jij wat er voor jouw doelgroep speelt. Wat vind je leuk en wat willen je lezers lezen? En is er wel interesse? Het heeft meestal weinig zin om voor een hele kleine doelgroep te schrijven. Tenzij het een doelgroep is met een grote klantwaarde in combinatie met een zeer relevant zoekwoord. Dan is het helemaal geweldig als je een hoge conversie kan behalen door jouw tekst. Gebruik tools zoals Google Keyword Planner om te zien welke woorden mensen gebruiken in zoekmachines.

Hoe bouw je een SEO artikel op?

De structuur van je artikel is belangrijk. Zorg voor een duidelijke inleiding, middenstuk en een conclusie. Gebruik koppen en subkoppen die niet alleen duidelijk zijn, maar ook helpen met SEO. Verwerk af en toe het belangrijke zoekwoord in de koppen, zoals in dit artikel ook doen.

Schrijftechnieken voor SEO

Hoe je schrijft is net zo belangrijk als wat je schrijft. Gebruik een vriendelijke toon en duidelijke taal. Zo zorg je dat je artikel voor iedereen te begrijpen is. Wij geven de voorkeur aan schrijven op B1 niveau. Zo blijft je tekst voor een groot aantal mensen goed leesbaar.

Technische SEO verbeteren

Maak goede URL’s, meta tags en beschrijvingen

De technische kant van SEO wordt vaak vergeten. Marketeers zien dit vaak als een taak van de webbouwer. Een webbouwer kijkt meestal naar andere technische zaken bij de oplevering van een website, het gaat dan vooral om de juiste werking en design. Zorg voor een duidelijke menustructuur, goed leesbare URL’s, juist benoemde meta tags en beschrijvingen die echt wat zeggen over de inhoud van de pagina. In al deze elementen moet er aandacht zijn voor de zoekwoorden en de context. Dit helpt zoekmachines om jouw artikel beter te begrijpen.

Optimalisatie voor mobiele apparaten

Veel mensen gebruiken hun telefoon om artikelen te lezen. Dit aantal stijgt alleen maar. We zien klanten waarbij het mobiele aandeel van het websitebezoek al richting de 70% gaat. Zorg dat jouw website ook op mobiele apparaten goed werkt.

Laadtijd van je website

Een snel ladend artikel is belangrijk. Zorg dat afbeeldingen niet te groot zijn en dat je website snel werkt. Test het met bijvoorbeeld de Google Pagespeed tester. Je kan dan ook gelijk de vitaliteit van je site bekijken en samen met je webbouwer aanpassingen maken waar dat nodig is.

Aanvullende SEO technieken

Gebruik foto’s, video en sociale media

Afbeeldingen en video’s maken je artikel interessanter voor de lezer. Wanneer het beeld dat je gebruikt de boodschap van je teksten versterkt, is de kans groot dat de bezoeker meer interactie zal hebben met je site wat de betrokkenheid vergroot. Dit is voor zowel de conversie als voor Google van belang. Deel je artikel ook op sociale media om meer lezers te bereiken.

Bereik het publiek in de regio met lokale SEO

Als je lokale lezers wilt bereiken, is lokale SEO belangrijk. Dit helpt om je artikel te laten zien aan mensen in jouw omgeving. Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van plaatsnamen of locaties in de buurt van jouw locatie. Gebruik ook je Google Bedrijfsprofiel of de Bing Places vermeldingen.

Linkbuilding zorgt voor het grotere plaatje

Omdat Google graag het grote geheel wil zien is het belangrijk om in je artikel linkjes te maken naar artikelen die nog meer verdieping bieden. Kies deze linkjes met zorg let op de balans tussen interne linkjes en linkjes die de site verlaten. Probeer artikelen te schrijven die zo goed zijn dat andere websites naar jou verwijzen. Zo ontstaat er vanzelf een soort spinnenweb van linkjes. Er zijn mogelijkheden om linkjes te kopen. Doe dit met mate en focus vooral op kwaliteit.

Tools en metingen voor SEO

Gebruik tools zoals Google Analytics om te zien hoe je artikel het doet ten opzichte van je concurrenten. Ook je Google Search Console kan je daar bij helpen. Wij werken met SemRush om inzicht te krijgen in onze eigen prestaties en die van andere bedrijven die zich op dezelfde producten/diensten en doelgroepen richten. Zo kun je je SEO strategie telkens weer een beetje verbeteren.

SEO is altijd in beweging

SEO verandert steeds. Google verandert de spelregels zeer regelmatig. Er verschijnen nieuwe technieken en trends. Blijf alert en maak keuzes. Blijf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en pas je strategie aan. Volg website zoals SearchEngineLand en MOZ.

Conclusie

Het leren schrijven van een goed SEO artikel is een proces. Begin vooral met het leren om leuke en informatieve artikelen te schrijven, de SEO optimalisatie volgt later wel. Door te leren over SEO en dit te combineren met interessant schrijven, kun je artikelen maken die zowel goed scoren in zoekmachines als leuk zijn om te lezen. Ervaring en telkens leren zijn de basis voor goede SEO.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings