Spring naar content

Zoekresultaat

Wat is een zoekresultaat?

Een zoekresultaat komt voort uit een zoekopdracht van een gebruiker in een zoekmachine zoals Google of Bing. Een zoekresultaat wordt ook wel een Search Engine Results Page (SERP) genoemd. Het vormt de basis van zoekmachines en het huidige internet omdat het gebruikers in staat stelt om informatie uit meerdere bronnen te vinden. Een zoekresultaat is eigenlijk niets meer en minder dan de resultaten die je ziet wanneer je in bijvoorbeeld Google een woord typt.

Op basis van de gebruikte zoektermen (ook wel zoekwoorden genoemd) worden de meest relevante online bronnen weergegeven. Zoektermen kunnen bestaan uit woorden, zinnen en vragen zijn, maar ook afbeeldingen en spraak kunnen hiervoor worden gebruikt. Niet alleen de termen van de zoekopdracht spelen een rol. Ook de locatie, zoekgeschiedenis en persoonlijke instellingen van de zoeker worden meegenomen door de algoritmes die de zoekresultaten produceren.

De SERP is een lijst met links naar websitepagina’s. Hier wordt een titel, URL en een beschrijving van de bron weergegeven. Er zijn vijf categorieën zoekresultaten:

  • Organische zoekresultaten
  • Betaalde zoekresultaten (advertenties)
  • Lokale zoekresultaten
  • Google Knowledge Graph (directe antwoorden van Google)
  • Generatieve AI

Organische resultaten

Organische resultaten waren ooit de blauwe linkjes naar websites. Inmiddels is dit flink veranderd. In de basis bestaan de tekstresultaten uit een titel, URL en beschrijving. Hier kunnen echter ook elementen getoond worden zoals USP’s, telefoonnummers, afbeeldingen en meer. Ook worden soms in plaats van URL’s broodkruimels gebruikt of worden andere links in het menu in het zoekresultaat getoond. Hiermee wil Google de zoekresultaten zo goed mogelijk presenteren voor de gebruiker. Elementen die terugkomen zijn:

  • URL
  • Titel
  • Beschrijving
  • Featured snippets
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Mensen vragen ook
  • Reviews
  • Sitelinks

Advertenties en betaalde resultaten

In de zoekresultaten wordt ook geadverteerd. Dit is een van de belangrijkste manieren voor zoekmachines om inkomsten mee te genereren. Je kan deze elementen in een zoekresultaat herkennen doordat er “Ads” of “Advertentie” bij staat. De volgende soorten advertenties komen terug in de zoekresultaten:

  • Tekst advertenties
  • Shopping advertenties
  • Afbeeldingen
  • Video’s

Lokale resultaten

Om relevante zoekresultaten te bieden, maakt Google gebruik van jouw locatie of hints die voorkomen in je zoekopdracht.

Local pack is de informatie die wordt getoond vanuit Google Bedrijfsprofiel. Denk aan de locatie op de kaart, contactgegevens, openingstijden en de website van het bedrijf. Of een bedrijf wordt getoond hangt af van de grootte van het zoekgebied, bekendheid van het bedrijf en relevantie bij de zoekopdracht. Dit kan zowel in de zoekresultaten als naast de zoekresultaten worden weergegeven.

Lokale resultaten kunnen ook in een carrousel worden weergegeven. Als je zoekt op ‘musea Ede’, krijg je bovenin de SERP een lijst met alle musea in de buurt. Ook kun je plaatsgebonden informatie krijgen zoals afbeeldingen, weersvoorspelling en lokaal nieuws.

Google Knowledge Graph

Om de zoekervaring te verbeteren, geeft Google bij sommige vragen direct het antwoord in de zoekresultaten. Het kan ook zijn dat een website wordt uitgelicht aan de zijkant van de zoekresultaten. Google geeft antwoord op bijvoorbeeld:

  • Jaartallen van gebeurtenissen
  • Omschrijving van een bekend persoon
  • Eenvoudige rekenopdrachten (hoeveel is 2+2)
  • Vertalingsvragen (wat is het Engelse woord voor hond)

Elementen die hiervoor worden gebruikt zijn:

  • Rich snippets
  • Knowledge Graph kaarten of paneel
  • Carrousel met afbeeldingen
  • Answer boxes zoals een rekenmachine of Google Translate

Google baseert deze informatie op publieke bronnen die betrouwbare informatie bieden. Ook krijgen ze informatie via licenties. Denk hierbij aan weersvoorspellingen, beurskoersen en wedstrijduitslagen. Google streeft ernaar om altijd juiste informatie te bieden, maar geeft ook aan dat door het enorme aantal zoekopdrachten het niet altijd te voorkomen is dat foutieve informatie wordt gedeeld. Deze fouten kunnen gemeld worden.

Generatieve AI

Met de opkomst van generative AI zal de komende tijd veel veranderen in het functioneren van zoekmachines en de bijbehorende SERP’s. Er zal vaker direct antwoord worden gegeven op vragen en de antwoorden zullen steeds relevanter zijn en aansluiten bij de zoekintentie. De verwachting is wel dat bij het antwoord van generatieve AI bronnen worden getoond. Wij houden deze ontwikkelingen goed in de gaten.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings