Spring naar content

Naamsbekendheid

Wat is naamsbekendheid?

Naamsbekendheid is de mate waarin je bedrijf, product, persoon of merk bekend is binnen de doelgroep. Het gaat erom hoeveel mensen de naam herkennen en zich bewust zijn van het bestaan ervan. Naamsbekendheid is in te delen in twee soorten: spontane naamsbekendheid en geholpen naamsbekendheid.

Soorten naamsbekendheid

Bij het begrip naamsbekendheid wordt vaak een onderscheid gemaakt tussen verschillende vormen van naamsbekendheid. Grofweg wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten:

Spontane naamsbekendheid

Als mensen zonder hulp het bedrijf of merk kunnen noemen die ze associëren met een productcategorie of service. Het bedrijf of merk waar mensen als eerste aan denken wordt ook wel top-of-mind naamsbekendheid genoemd.

Geholpen naamsbekendheid

Als mensen het bedrijf of merk kunnen herkennen uit een lijst met allemaal (vergelijkbare) bedrijven.

Belang van naamsbekendheid

In een tijd waarin consumenten dagelijks worden blootgesteld aan talloze merken, is het belangrijk om op te vallen en herkenbaar te blijven. Naamsbekendheid speelt hierin een belangrijke rol, De kans is groter dat mensen kiezen voor een bedrijf, product of dienst als ze er meer mee bekend zijn. Het gaat hierbij wel om positieve naamsbekendheid. Negatieve associaties kunnen er juist voor zorgen dat mensen niet (meer) kiezen voor een merk.

Hoe creëer je naamsbekendheid?

Om naamsbekendheid te creëren, is het belangrijk dat mensen letterlijk geconfronteerd worden met de naam. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door online en offline marketingcampagnes, mond-tot-mond reclame of doordat het merk of bedrijf genoemd wordt in het nieuws. Veel marketingactiviteiten hebben als doel om de naamsbekendheid te vergroten. Branding speelt een hele belangrijke rol in het creëren van naamsbekendheid.

Naamsbekendheidsonderzoek

Met een naamsbekendheidsonderzoek krijgen bedrijven inzicht in de mate waarin de doelgroep bekend is het merk of bedrijf. Een naamsbekendheidsonderzoek is nuttig om jouw positie ten opzichte van de concurrenten te ontdekken. Ook kun je een onderzoek doen naar de naamsbekendheid van jouw merk vóór en ná een campagne.  Een onderzoek kan worden uitgevoerd door middel van een enquête  en wordt vaak gecombineerd met een imago-onderzoek.

Spontane naamsbekendheid kan gemeten worden met vragen als:

  • ‘Noem vijf automerken die als eerste in u opkomen’
  • ‘Als u denkt aan muurverf, welk merk komt dan als eerste bij u op?’
  • ‘Noem alle supermarkten op die u kent’

Spontane naamsbekendheid wordt meestal gemeten met behulp van een open vraag waarin respondenten hun antwoorden kunnen geven.

Geholpen naamsbekendheid kan gemeten worden met vragen als:

  • ‘Welke van de volgende automerken kent u?’
  • ‘Van welke van deze muurverfmerken heeft u wel eens gehoord?’
  • ‘Welke van deze supermarkten herkent u?’

In de meeste gevallen worden bij geholpen naamsbekendheid multiple choice vragen gesteld met namen van de merken, bedrijven, producten of personen of eventueel hun logo’s.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak