Wat is het verschil tussen een reclamebureau, communicatiebureau en een marketingbureau?

Marketing waar jij beter van wordt

GESCHREVEN OP 9 FEBRUARI 2021 DOOR
FRANK KOOT

Er zijn wel degelijk verschillen te noemen tussen de rollen van de verschillende bureaus. Wat die verschillen zijn, leggen we je uit in dit blog.

Wanneer je op zoek bent naar een marketingpartner, dan zie je door alle bomen al snel het bos niet meer. Reclamebureaus, communicatiebureaus, marketingbureaus… wie doet wat? Er zijn wel degelijk verschillen te noemen tussen de rollen van de verschillende bureaus. Wat die verschillen zijn, leggen we je uit in dit blog.

Wat doet een marketingbureau?

Een marketingbureau neemt vaak een groot deel van de complete marketing van haar klanten op zich. Hierbij horen onder meer het bedenken en uitwerken de marketingstrategie en het bepalen van de activiteiten om de doelen te realiseren. Ook het bedenken van creatieve concepten, de inzet van de communicatiemiddelen en de inkoop van bijvoorbeeld websites of media valt onder het werk van de marketeer. Dit leidt weer tot het aansturen van andere partijen zoals het reclamebureau, de webbouwer en de fotograaf. Ook houden marketingbureaus de resultaten van hun inzet bij en anticiperen ze op data uit bijvoorbeeld Google Analytics. Een marketingbureau is dan ook een strategisch, tactisch én operationele partner voor de ondernemer.

Full service marketingbureau

Er is daarnaast een verschil te maken tussen online en full service marketingbureaus. Zoals de naam doet vermoeden, houden online marketingbureaus zich alleen bezig met het online gedeelte. Denk daarbij aan taken rondom SEO, SEA en social media. Er zijn ook marketingbureaus, zoals Buro Koorts, die helpen met online én offline marketing. Dit wordt ook wel een full-service marketingbureau genoemd. Hierbij word je volledig ontzorgt en kun jij je focussen op dat waar jij goed in bent, namelijk ondernemen!

Wat doet een communicatiebureau?

Een communicatiebureau is met vooral met het tactische en operationele deel van marketing bezig dat zich richt op de communicatie met de doelgroep. Dat kan communicatie binnen het bedrijf van de opdrachtgever zijn (interne communicatie naar medewerkers) of gericht zijn op de klanten. Een communicatiebureau onderzoekt hoe je de doelgroep het beste aanspreekt. Dit wordt vervolgens uitgewerkt in bijvoorbeeld persberichten en brochure- of webteksten. Ook kunnen communicatiebureaus zich bezighouden met SEO, SEA en social media, echter deze werkzaamheden worden meestal uitgevoerd door online marketeers. Een communicatiebureau houdt zich minder bezig met het strategische plaatje. Ook worden de bereikte resultaten en data meestal niet periodiek bijgehouden en in rapporten gezet. Een communicatiebureau is daarom vooral een tactische en uitvoerende partner.

Wat doet een reclamebureau?

Reclamebureaus richten zich volledig op de realisatie en uitvoering van de gekozen strategie die door jouzelf of een marketing- of communicatiebureau is bedacht. Dit kan zowel on- als offline zijn. Heb je drukwerk nodig, zoals posters, flyers of magazines? Dan kun je bij een reclamebureau terecht. Sommigen reclamebureaus doen hiernaast ook nog aan social media beheer, het ontwerpen van een nieuwe huisstijl of logo’s. Dit is per reclamebureau verschillend. Een reclamebureau is dus voornamelijk een uitvoerende partner.

Wat is de beste keuze voor jou?

Wat het beste bij jou past, ligt volledig aan jouw bedrijf, wensen en verwachtingen. Er zijn veel overeenkomsten tussen de genoemde bureaus, maar er zijn ook duidelijk verschillen. We adviseren je dan ook om eerst goed in kaart te brengen welke wensen je hebt. Wil je een volledige marketingstrategie inclusief uitvoering, of ben je op zoek naar af en toe een flyer? En het belangrijkste advies wat we je mee kunnen geven: kies een partner waarmee je een klik hebt. Je haalt namelijk samen de beste resultaten!

Heb je vragen over onze werkwijze? Neem dan gerust contact met ons op.

Over Frank

Met creatieve ideeën ondersteun ik mijn collega’s een paar uur in de week. Dat doe ik met veel plezier. Ik kijk met een andere bril naar de klanten van Buro Koorts en kom met inspiratie, tips en vernieuwingen om klanten vooruit te helpen. Bij Buro Koorts breng ik wat ik leer tijdens mijn studie direct in de praktijk.

Effectiever communiceren met gedragsvoorkeuren

Effectiever communiceren met gedragsvoorkeuren

/
‘Daar ben ik het hartgrondig mee oneens,’ blaft Edo. ‘Je bent succesvol zodra je de top...
Frank leest boek Cialdini

De 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini: hoe kan jij ze inzetten voor jouw bedrijf

In dit blog leg ik je in de basis uit wat de principes inhouden en hoe je deze kunt toepassen.
Contentcreatie – wat is waardevolle content

Contentcreatie – wat is waardevolle content?

/
Content. Misschien zegt de term je weinig, maar content betekent niets meer en niets...