Wat is het verschil tussen een reclamebureau, communicatiebureau en een marketingbureau?
GESCHREVEN OP 9 FEBRUARI 2021 DOOR FRANK KOOT
Er zijn wel degelijk verschillen te noemen tussen de rollen van de verschillende bureaus. Wat die verschillen zijn, leggen we je uit in dit blog.
Wanneer je op zoek bent naar een marketingpartner, dan zie je door alle bomen al snel het bos niet meer. Reclamebureaus, communicatiebureaus, marketingbureaus… wie doet wat? Er zijn wel degelijk verschillen te noemen tussen de rollen van de verschillende bureaus. Wat die verschillen zijn, leggen we je uit in dit blog.
Wat doet een marketingbureau?
Een marketingbureau neemt vaak een groot deel van de complete marketing van haar klanten op zich. Hierbij horen onder meer het bedenken en uitwerken de marketingstrategie en het bepalen van de activiteiten om de doelen te realiseren. Ook het bedenken van creatieve concepten, de inzet van de communicatiemiddelen en de inkoop van bijvoorbeeld websites of media valt onder het werk van de marketeer. Dit leidt weer tot het aansturen van andere partijen zoals het reclamebureau, de webbouwer en de fotograaf. Ook houden marketingbureaus de resultaten van hun inzet bij en anticiperen ze op data uit bijvoorbeeld Google Analytics. Een marketingbureau is dan ook een strategisch, tactisch én operationele partner voor de ondernemer.
Full service marketingbureau
Er is daarnaast een verschil te maken tussen online en full service marketingbureaus. Zoals de naam doet vermoeden, houden online marketingbureaus zich alleen bezig met het online gedeelte. Denk daarbij aan taken rondom SEO, SEA en social media. Er zijn ook marketingbureaus, zoals Buro Koorts, die helpen met online én offline marketing. Dit wordt ook wel een full-service marketingbureau genoemd. Hierbij word je volledig ontzorgt en kun jij je focussen op dat waar jij goed in bent, namelijk ondernemen!
Wat doet een communicatiebureau?
Een communicatiebureau is met vooral met het tactische en operationele deel van marketing bezig dat zich richt op de communicatie met de doelgroep. Dat kan communicatie binnen het bedrijf van de opdrachtgever zijn (interne communicatie naar medewerkers) of gericht zijn op de klanten. Een communicatiebureau onderzoekt hoe je de doelgroep het beste aanspreekt. Dit wordt vervolgens uitgewerkt in bijvoorbeeld persberichten en brochure- of webteksten. Ook kunnen communicatiebureaus zich bezighouden met SEO, SEA en social media, echter deze werkzaamheden worden meestal uitgevoerd door online marketeers. Een communicatiebureau houdt zich minder bezig met het strategische plaatje. Ook worden de bereikte resultaten en data meestal niet periodiek bijgehouden en in rapporten gezet. Een communicatiebureau is daarom vooral een tactische en uitvoerende partner.
Wat doet een reclamebureau?
Reclamebureaus richten zich volledig op de realisatie en uitvoering van de gekozen strategie die door jouzelf of een marketing- of communicatiebureau is bedacht. Dit kan zowel on- als offline zijn. Heb je drukwerk nodig, zoals posters, flyers of magazines? Dan kun je bij een reclamebureau terecht. Sommigen reclamebureaus doen hiernaast ook nog aan social media beheer, het ontwerpen van een nieuwe huisstijl of logo’s. Dit is per reclamebureau verschillend. Een reclamebureau is dus voornamelijk een uitvoerende partner.
Wat is de beste keuze voor jou?
Wat het beste bij jou past, ligt volledig aan jouw bedrijf, wensen en verwachtingen. Er zijn veel overeenkomsten tussen de genoemde bureaus, maar er zijn ook duidelijk verschillen. We adviseren je dan ook om eerst goed in kaart te brengen welke wensen je hebt. Wil je een volledige marketingstrategie inclusief uitvoering, of ben je op zoek naar af en toe een flyer? En het belangrijkste advies wat we je mee kunnen geven: kies een partner waarmee je een klik hebt. Je haalt namelijk samen de beste resultaten!
Heb je vragen over onze werkwijze? Neem dan gerust contact met ons op.
Over Frank
Met creatieve ideeën ondersteun ik mijn collega’s een paar uur in de week. Dat doe ik met veel plezier. Ik kijk met een andere bril naar de klanten van Buro Koorts en kom met inspiratie, tips en vernieuwingen om klanten vooruit te helpen. Bij Buro Koorts breng ik wat ik leer tijdens mijn studie direct in de praktijk.
https://www.burokoorts.nl/wp-content/uploads/2022/04/Frank-leest-boek-Cialdini.jpg5001000Frank Koothttps://www.burokoorts.nl/wp-content/uploads/2019/07/buro-koorts-logo.pngFrank Koot2022-04-25 17:15:492022-05-16 11:15:46De 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini: hoe kan jij ze inzetten voor jouw bedrijf
https://www.burokoorts.nl/wp-content/uploads/2014/11/Contentcreatie-–-wat-is-waardevolle-content.jpg13342000Buro Koortshttps://www.burokoorts.nl/wp-content/uploads/2019/07/buro-koorts-logo.pngBuro Koorts2022-04-13 10:06:032022-04-13 14:11:52Contentcreatie – wat is waardevolle content?
“Buro Koorts voorkomt dat we stil komen te staan”
De stalen deuren van De Rooy zijn een hit. De omzet van dit familiebedrijf is in enkele jaren verdrievoudigd. Wat is er precies gebeurd? Naast dat De Rooy een prachtig product heeft en het juiste moment zich aanbood, hielpen wij dit familiebedrijf door in te zetten op marketing. Het aantal leads nam toe, de conversie steeg en het offertetraject verloopt soepeler.
Buro Koorts werkt al sinds 2011 voor Skyliner. In 2011 kwam Skyliner naar ons toe met de vraag of wij wilden meedenken over de lange termijn strategie voor het bedrijf. Dit hebben we met veel plezier en succes gedaan. Eind 2018 besloot Skyliner om een duidelijker onderscheid te maken tussen de diensten van haar twee werkmaatschappijen Skyliner Automatisering B.V. en Skyliner Software B.V. en opnieuw schakelden ze onze hulp in.
INM adverteerde offline, maar deed verder niets aan hun online zichtbaarheid. Ze zagen om hen heen dat concurrenten online actief werden en realiseerden zich dat het toch echt essentieel werd om hierin mee te gaan. En zo kwamen ze bij Buro Koorts. Inmiddels werken we alweer sinds juni 2017 samen met INM en hebben we mooie resultaten bereikt. We spreken Wouter Burgerhart, mede-eigenaar van INM over zijn ervaringen met Buro Koorts.
Als je onze website gebruikt, mogen wij in ruil daarvoor cookies plaatsen. We maken gebruik van cookies om onze website te optimaliseren.
Ook gebruiken we cookies om data te verzamelen en onze online advertenties gericht te kunnen tonen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Essentiële Website Cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Overige externe diensten
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
Privacy Beleid
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.