Spring naar content

Footer

Wat is een footer?

Een footer, ook wel ‘voettekst’ genoemd, is het onderste deel van een webpagina dat op elke pagina van een website hetzelfde is. Een footer is het tegenovergestelde van een header, die juist bovenaan een pagina staat.

Ook in nieuwsbrieven en drukwerk wordt vaak een footer opgenomen. Het gaat dan om het onderste gedeelte van een nieuwsbrief, advertentie of rapport.

Het woord ‘footer’ komt echter het meest voor in combinatie met een website. Daarom lees je in dit artikel meer over footers op websites. Aan het eind van dit artikel bespreken we kort het gebruik van footers in drukwerk en nieuwsbrieven.

De term ‘footer’ komt uit het Engels waar ‘foot’ voet betekent. Dit komt omdat de footer altijd aan de onderkant, ofwel de ‘voet’, van een webpagina of document staat. De naam zelf is dus een handige manier om snel te begrijpen waar we dit element meestal kunnen vinden, namelijk onderaan de pagina.

Er zijn geen regels over wat er in een footer moet staan, maar er zijn wel enkele onderdelen die wij voor onze klanten vaak toepassen. Ga je een nieuwe website laten maken? Overweeg dan de volgende elementen:

  • Contactgegevens, zoals het telefoonnummer, een e-mailadres of het fysieke adres.
  • Links naar belangrijke pagina’s, zoals linkjes naar belangrijke SEO-pagina’s of de pagina’s met je belangrijkste diensten of producten.
  • Links naar sociale media kanalen, via bijvoorbeeld iconen of tekstlinks naar de social media-profielen van je bedrijf.
  • Inschrijfformulier voor nieuwsbrieven, via een direct formulier waarin bezoekers hun emailadres kunnen invullen. Koppel dit ook direct aan MailChimp of ActiveCampaign!
  • Logo’s of afbeeldingen, zoals een kleinere versie van je logo of alleen het beeldmerk.
  • Bewijs van autoriteit, zoals keurmerken, samenwerkingspartners (wij hebben bijvoorbeeld ons Google Partner-badge in de footer staan), beoordelingen of certificeringen.
  • Juridische kennisgevingen, zoals disclaimers en algemene voorwaarden.
  • Privacyinformatie, zoals een tekst en link naar het privacybeleid en de gebruiksvoorwaarden van je website.

Een goede footer helpt bezoekers om snel informatie te vinden, zoals contactgegevens of links naar andere pagina’s. Een duidelijke footer maakt de website gebruiksvriendelijker. Daarnaast kan een footer ook helpen om je branding te versterken. Tot slot kan een goede footer ervoor zorgen dat bezoekers actie ondernemen, zoals contact opnemen of zich inschrijven voor een nieuwsbrief. Dit doe je door een call-to-action (CTA) in je footer te plaatsen. Let er wel op dat je niet té veel verschillende elementen in de footer zet. Dat kan verwarrend zijn voor de bezoeker. Kies liever voor de belangrijke informatie.

Een footer is een vast onderdeel dat aan het einde van elke pagina staat. Een footer op een website kan vaak dynamisch aangepast worden via het Content Management System (CMS) van de website, zoals bijvoorbeeld WordPress. Dit betekent dat je bijvoorbeeld openingstijden of contactinformatie snel kunt bijwerken en deze updates automatisch op alle pagina’s doorgevoerd worden. Zo kun je met je footer alle informatie eenvoudig up-to-date houden en hoef je niet handmatig iedere pagina door te lopen.

Steeds meer mensen gebruiken mobiele apparaten om informatie op te zoeken. Daarom is het heel belangrijk dat de footer goed werkt op al deze apparaten. Dit betekent dat de footer goed moet passen op verschillende schermgroottes en dat deze makkelijk te gebruiken blijft. Bij het maken van websites moet je daarom ook kijken hoe de footer op een mobiel apparaat werkt. Een goede footer op een mobiel moet simpel zijn en alleen de belangrijkste links hebben, omdat er maar weinig ruimte is op het scherm.

Naast footers op websites, zijn er ook footers in drukwerk en nieuwsbrieven. In alle gevallen heeft het één overeenkomst: het staat onder en vaak is de footer exact hetzelfde, ongeacht op welke pagina deze zichtbaar is. Zo zien we bijvoorbeeld footers in drukwerk. In dat geval gaat het om het onderste gedeelte van een pagina met bijvoorbeeld paginanummers of de naam van de schrijver of het vakblad. Ook in nieuwsbrieven komt een footer terug. Het gaat dan om het onderste gedeelte van de nieuwsbrief. In MailChimp staan hierin vaak contactgegevens, links naar social media en websites.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak