Spring naar content

4 tips voor hoe elke website resultaat kan opleveren

Veel bedrijven zien hun website als kostenpost, iets wat erbij moet, terwijl een waardevolle website een investering is in een kwalitatieve interactie met je doelgroep. Een website laten maken is een kostenpost; je dienstverlening verbeteren of nieuwe klanten winnen is een investering. En dat is wat een waardevolle website doet, het vergroot de succesfactor van je bedrijf. Lees hier 4 tips voor een waardevolle website.

1 maart 2023 • 4 minuten leestijd

Een waardevolle website:

  1. is als een online kantoor;
  2. is relevant;
  3. focust op een bepaalde groep mensen;
  4. vervult een duidelijke rol.

1.      Zie je website als online kantoor.

Stel, je loopt voor de eerste keer ons kantoor binnen. Direct komt er iemand pratend op je af: ‘Hallo! Wij zijn Buro Koorts en we helpen bedrijven om zich van goed naar beter te ontwikkelen, want je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden.’ Waarschijnlijk kijk je dan verbaasd op en vind je ons rare snuiters. Toch is dit wat er vaak gebeurt op websites. Bezoekers krijgen niet het gevoel dat ze uitgenodigd worden tot je bedrijf.

Zie je website als een online kantoor waar je bezoek ontvangt, net zoals je in werkelijkheid bezoek ontvangt. Ga bij jezelf eens na hoe mensen je bedrijf nu binnenkomen. Waar komen ze binnen? Wat doe je als er iemand binnenloopt? Bied je eerst een kop koffie aan, of vraag je direct wat ze wil? Wil de bezoeker eerst een algemene rondleiding? Of loopt ze binnen met een specifieke vraag?

Het ene uiterste is dat er niemand op- of omkijkt als er een bezoeker binnenloopt. Er hangen geen wegwijsborden, er zit geen receptionist, nergens informatie, niks. Het is totaal onduidelijk wat er van de bezoeker verwacht wordt. Gedesillusioneerd loopt ze weer naar buiten.

Het andere uiterste is dat er een bak informatie over de bezoeker uitgestort wordt. Bij binnenkomst zegt iemand dat ze naar boven moet, boven staat een bord dat ze toch beneden moet zijn. Daar aangekomen wordt ze van balie naar bureau gestuurd, tot ze draaierig en zonder antwoord vertrekt.

Uiteraard wil je beide situaties voorkomen. Breng daarom een heldere structuur aan binnen je website. Beantwoord veel voorkomende vragen voordat de bezoeker ze hoeft te stellen, zorg dat je de bezoeker altijd één stap voor bent. 

2.      Zorg voor de meest relevante website in jouw vakgebied.

Dat een website vindbaar en gebruikersvriendelijk moet zijn heb je vast al eens eerder gehoord, of anders kun je je ongetwijfeld voorstellen dat dit belangrijke zaken zijn. Toch is de optimalisatie van je website ondergeschikt aan de relevantie. Je website kan als een tierelier functioneren, maar als de inhoud niet relevant is dan levert het geen waarde op voor de relatie tussen jouw bedrijf en de bezoeker van de website.

Een website is relevant als het de juiste snaar raakt bij de bezoeker. De inhoud beantwoordt zijn of haar vraag en heeft het vermogen om mensen te activeren. Bijvoorbeeld een schilder die alleen feitelijk vertelt dat hij muren schildert is minder relevant dan een schilder die vertelt hoe hij schildert, waarom hij zo schildert en voor wie hij schildert. Enkele voorbeelden erbij laten de bezoeker zien wat voor soort projecten de schilder doorgaans onder handen heeft. Als er ten slotte nog een uitnodiging staat om contact op te nemen, of direct een offerte op te vragen, is het plaatje compleet.

Een relevante website verhoogt de deelbaarheid. Dat is een groot voordeel. Als bezoekers tevreden zijn met wat ze vinden dan willen dat graag delen met collega’s, vakgenoten, vrienden of familie. Nu social media zo’n grote rol speelt in de communicatie is een relevante website een grote katalysator voor de relatie met je doelgroep. Want hoeveel beter is het als zij uit zichzelf jouw website delen met anderen, in plaats van dat je als bedrijf druk bent met tweeten en posten?

3.      Kies op welke groep mensen je de website focust.

Zeg nou zelf, is het niet veel effectiever om een kleine groep mensen een groot plezier te doen, in plaats van een grote groep mensen een klein plezier te doen? Als het gaat om focus aanbrengen dan geldt er een eenvoudige regel: probeer niet iedereen te plezieren. Dat gaat niet. Kies welke groep mensen je een plezier wilt doen met de website en houd het daarbij. Mocht je toch nog een groep mensen willen helpen, dan kun je erover denken om daar een aparte website voor in te richten.

4.      Bedenk welke rol je website vervult.

Vaak wordt een website alleen ingezet als brochure of catalogus, terwijl er veel meer mogelijkheden zijn die benut kunnen worden. Denk daarom niet alleen aan het hebben van een website, maar bedenk ook wat de website voor je bedrijf kan doen. Anders gezegd, welke rol vervult de website voor je bedrijf?

Als je de tijd neemt om in de huid van je bezoekers te kruipen en ontdekt wat hen beweegt, hoe ze beslissingen maken en informatie verwerken, dan ga je zien hoe je nog beter kunt inspelen op hun behoeften. Dit kan al zo eenvoudig zijn als het helder weergeven van openingstijden. Of misschien hebben ze behoefte aan de mogelijkheid om online een afspraak te maken met een van je verkopers, of om een offerte aan te vragen die automatisch in je project-management-systeem terecht komt. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Websites die resultaat opleveren

Het ontwikkelen van een website die resultaat oplevert vraagt om een totaal andere invalshoek dan gebruikelijk is. Om met deze benadering te beginnen kun je denken aan vragen als:

  • Hoeveel is een nieuwe klant waard? Stel dat een klant je bedrijf gemiddeld € 2000,- oplevert. Als je website wekelijks één nieuwe klant binnenhaalt levert dat € 8000,- per maand op.
  • Hoeveel is een efficiëntere en effectievere dienstverlening waard? Als het proces van offerte tot factuur twee keer zo snel verloopt, is je bedrijf dubbel zo effectief.
  • Hoeveel tijd bespaar je als mensen minder hoeven te bellen voor vragen? Als mensen direct antwoord op hun vraag vinden is dat een win/win situatie: je bedrijf wint tijd, de klant is gelijk tevreden.

Wij helpen bedrijven om van hun website een succesfactor te maken, in plaats van alleen een kostenpost. We kijken daarbij graag naar het grotere geheel van het bedrijf. Besmet met de motivatie dat het altijd beter kan, zoeken we koortsachtig naar factoren die leiden tot meer resultaat, in de vorm van tijd, geld en tevredenheid.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Thomas van der Meer

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings