Waar moet je aan denken bij het (laten) maken van een nieuwe website?

GESCHREVEN OP 23 MEI 2022 DOOR
MYRA GERRITS
Ga je binnenkort aan de slag met een nieuwe website? Ik vertel je in dit artikel waar je aan moet denken.
GESCHREVEN OP 23 MEI 2022 DOOR
MYRA GERRITS
Ga je binnenkort aan de slag met een nieuwe website? Ik vertel je in dit artikel waar je aan moet denken.
Jouw website speelt een ontzettend belangrijke rol bij het succes van jouw bedrijf. Je kunt jouw klanten informeren, inspireren én laten converteren. Je kunt aan je klanten en potentiële klanten niet alleen vertellen wat je doet, maar ook laten zien wat je wilt uitstralen. Kortom: een goede website is onmisbaar. Ga je binnenkort aan de slag met een nieuwe website? Ik vertel je in dit artikel waar je aan moet denken.
Er kunnen heel veel redenen zijn waarom je toe bent aan een nieuwe website. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een nieuwe huisstijl wilt doorvoeren of je wilt focussen op een nieuwe dienst of product. Soms kunnen aanpassingen aan de huidige site voldoende zijn, maar bij de overweging voor een nieuwe website is de huidige website vaak ook al verouderd. Er verandert zo veel binnen de techniek, dat na verloop van tijd een website te oud is om goed te functioneren met nieuwe systemen en technieken. In dat geval is het vaak het beste om de stap te zetten naar een nieuwe website.
Het laten bouwen van een website is een groot project. Oók als je het bouwen van de website uitbesteedt, moet je er zelf flink wat tijd aan besteden. Zo moet je controleren of jouw website voldoet aan al jouw wensen en of alles naar wens functioneert. Hierbij hoort een goede voorbereiding. Een goede voorbereiding begint met een website canvas, functioneel ontwerp, het opvragen van offertes en een duidelijke planning.
Bij een nieuwe website starten we voor onze klanten met een website canvas. We gaan hiervoor in overleg met de klant over hun wensen voor de nieuwe website. Wat was er mis met de oude website en wat was er juist wel al goed? Waar moet de nieuwe website zeker aan voldoen, en wat zou een leuke extra zijn?
Waarschijnlijk heb je al wensen en verwachtingen van je nieuwe website. Het is belangrijk om te zorgen dat de webbouwer weet wat jouw verwachtingen zijn, zodat je website straks aan al je wensen voldoet. Ter voorbereiding maken wij voor onze klanten daarom altijd een functioneel ontwerp, om een duidelijk beeld te creëren van de bedoeling van de website en de doelstellingen.
Voordat je begint, ga je op zoek naar een (ervaren) webbouwer geschikt voor het type website. Je kunt verschillende offertes opvragen en deze vergelijken. Bespreek het functioneel ontwerp met de webbouwer en bekijk of er een klik is om te kijken of het een project is waar je samen aan wilt gaan werken.
Maak ook een duidelijke planning waarin je opneemt welke taken wanneer afgerond moeten worden. Wie is verantwoordelijk voor de content, het controleren van de website en het contact met de webbouwer? Een concrete taakverdeling en planning helpt het proces soepel te laten verlopen. Het bouwen aan de website kan nu écht beginnen.
Als we starten met het laten bouwen van een website voor een klant, dan werken we altijd met een checklist. Zo zorgen we ervoor dat alle belangrijke elementen gecontroleerd worden en we niets vergeten. Test je website niet alleen zelf, maar laat bij voorkeur meerdere personen de website testen zodat je niks over het hoofd ziet. Test ook vanuit verschillende rollen, zoals (potentiële) klanten of medewerkers om te zien of de website voor alle bezoekers geschikt is. We bespreken hieronder een aantal belangrijke punten die we voor iedere website controleren.
De navigatie op de website moet foutloos verlopen. Test daarom altijd of het menu, de buttons en andere links op de website goed functioneren en naar de juiste pagina verwijzen. Je wilt ervoor zorgen dat alle pagina’s en onderwerpen makkelijk te vinden zijn.
Verzonden formulieren op je website zijn vaak belangrijke conversies. Belangrijk dus om zeker te weten dat de formulieren duidelijk zijn en goed functioneren. Krijgt de aanvrager een bevestigingsmail en ontvang je zelf ook een bevestiging met alle ingevulde gegevens? Misschien zijn er nog andere manieren om jouw formulier te optimaliseren.
Hoe beter jouw website vindbaar is, hoe groter de kans dat je bekendheid toeneemt en bezoekers ook converteren op je website. Vergeet daarom niet te controleren of je afbeeldingen een duidelijke titel en alt-tekst hebben, de koppen van je pagina’s een H1 titel hebben en je teksten SEO-technisch goed in elkaar zitten. Bekijk hier meer tips om hoog in Google te komen.
Er is niks vervelender dan een website vol pagina’s met allemaal een andere indeling, lettertype en stijl. Zorg daarom dat je website er strak en consistent uitziet en dat het past bij je huisstijl. Zo blijft de website overzichtelijk.
Wordt jouw website vaker via mobiel of desktop bekeken? Tegenwoordig worden websites steeds vaker op mobiel bekeken dan via de desktop versie van de site. Je kan dan een mobile first design overwegen, waarbij het design voor mobiele gebruikers voorop staat. Websites worden tegenwoordig met een responsive design ontworpen. Dat betekent dat een website die zich automatisch aanpast aan het formaat van het beeldscherm. Hierdoor is de website geschikt is voor de meeste schermafmetingen.
Als de URL’s van je website veranderen, dan wil je dat mensen na de overstap naar de nieuwe website nog steeds op de goede landingspagina terechtkomen. Door vóóraf een redirect lijst te maken voorkom je dat er pagina’s zijn waarvan de URL onjuist is en daardoor een 404-melding geven.
Je wilt het gedrag van bezoekers op jouw website natuurlijk zo goed mogelijk in kaart brengen. Zorg er daarom voor dat Google Analytics goed is ingesteld en controleer zo snel mogelijk of alle metingen goed binnenkomen. Vergeet niet om naast Google Analytics Universal ook alvast Google Analytics 4 in te stellen. Wil je het helemaal voor elkaar hebben? Zorg er dan voor dat Google Tag Manager juist wordt ingericht zodat je alle gebeurtenissen en doelen goed meet.
Om de privacy van je bezoekers te waarborgen en aan de AVG-richtlijnen te voldoen, controleer je of de beveiliging in orde is. Controleer ook direct of er een juiste cookiemelding is. Vraag je webbouwer hoe de website en de gegevens van je bezoekers beveiligd zijn.
Bij Buro Koorts helpen we je graag met marketing waar jouw bedrijf beter van wordt. Een nieuwe website kan daar onderdeel van zijn. Kies je voor een abonnement bij Buro Koorts en ben je toe aan een nieuwe website? Dan begeleiden wij het gehele proces rondom de nieuwe website. We maken een functioneel ontwerp, zoeken de juiste webbouwer, schrijven de content, zorgen ervoor dat de deadlines gehaald worden en alle puntjes op de i worden gezet. We ontzorgen je daarin zoveel mogelijk. Voorbeelden van gave websites die we de afgelopen tijd hebben begeleid, zijn de websites van Drost & Zonen en Gelderse Camper Centrale.
Weten wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op. We kijken graag naar de mogelijkheden om jouw bedrijf vooruit te helpen.
Ik word blij van het maken en publiceren van content. Ik houd me graag bezig met teksten voor websites, mails of whitepapers en ik heb daarbij ook een kritisch oog voor de grafische uitwerking daarvan. Daarnaast interesseer ik me ook voor de technische kant van content publiceren en ben ik niet onbekend met HTML en CSS.
De stalen deuren van De Rooy zijn een hit. De omzet van dit familiebedrijf is in enkele jaren verdrievoudigd. Wat is er precies gebeurd? Naast dat De Rooy een prachtig product heeft en het juiste moment zich aanbood, hielpen wij dit familiebedrijf door in te zetten op marketing. Het aantal leads nam toe, de conversie steeg en het offertetraject verloopt soepeler.
Buro Koorts werkt al sinds 2011 voor Skyliner. In 2011 kwam Skyliner naar ons toe met de vraag of wij wilden meedenken over de lange termijn strategie voor het bedrijf. Dit hebben we met veel plezier en succes gedaan. Eind 2018 besloot Skyliner om een duidelijker onderscheid te maken tussen de diensten van haar twee werkmaatschappijen Skyliner Automatisering B.V. en Skyliner Software B.V. en opnieuw schakelden ze onze hulp in.
INM adverteerde offline, maar deed verder niets aan hun online zichtbaarheid. Ze zagen om hen heen dat concurrenten online actief werden en realiseerden zich dat het toch echt essentieel werd om hierin mee te gaan. En zo kwamen ze bij Buro Koorts. Inmiddels werken we alweer sinds juni 2017 samen met INM en hebben we mooie resultaten bereikt. We spreken Wouter Burgerhart, mede-eigenaar van INM over zijn ervaringen met Buro Koorts.
Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws en schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Wij gebruiken cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor marketingdoeleinden. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken en hoe u ze kunt beheren door op "Voorkeuren" te klikken. Als u akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klikt u op "Cookies toestaan".
Cookies toestaanVoorkeurenDeze cookies zijn noodzakelijk om de kernfunctionaliteit van de website te kunnen gebruiken.
Deze cookies stellen ons in staat om het gebruik van de website te analyseren, zodat we de prestaties van onze websites kunnen meten en verbeteren.
Deze cookies worden gebruikt om advertenties beter af te stemmen op uw interesses, zowel binnen als buiten onze websites. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy statement