Spring naar content

Marketingcommunicatieplan

Een marketingcommunicatieplan is een strategisch document waarin je de marketingacties vastlegt om je doelgroep te bereiken. Het helpt bedrijven om gestructureerd en doelgericht te werk te gaan, waardoor je efficiënt aan de slag kan om je doelen te bereiken.

Wat is marketingcommunicatie?

Om goed te begrijpen wat een marketingcommunicatieplan is, is het allereerst goed om te weten wat marketingcommunicatie is. Onder marketingcommunicatie verstaan we de manier waarop een bedrijf zich presenteert bij de doelgroep. Hieronder vallen alle marketingacties om de doelgroep te bereiken, denk bijvoorbeeld aan offline en online advertenties, nieuwsbrieven en social media berichten. Deze acties hebben als doel om de marketingdoelen van een bedrijf te bereiken. Om dit inzichtelijk te maken, kan een marketingcommunicatieplan worden opgesteld.

Voordelen van een marketingcommunicatieplan

Een marketingcommunicatieplan is prettig aangezien je concreet maakt hoe je jouw doelen kan realiseren. Enkele belangrijke voordelen:

  • Tijd & geld besparen: Door vooraf een plan te maken, kun je je bijvoorbeeld richten op de kanalen waar je doelgroep zich bevindt en rekening houden met seizoen-effecten. Zo kun je voorkomen dat je tijd en geld steekt in marketingactiviteiten, waarvan achteraf blijkt dat de acties niet effectief waren.
  • Overzicht creëren: Een plan biedt overzicht, wat helpt om je marketinguitgaven in de gaten te houden en binnen je budget te blijven. Het maakt het ook makkelijker om je werkzaamheden voor de uitvoering goed in te plannen. Dit geeft rust omdat je weet wat er gedaan moet worden.
  • Kansen ontdekken en benutten: Met een goede analyse en een doordacht plan weet je waar kansen liggen en kun je inspelen op trends. Weet jij bijvoorbeeld welke producten in populariteit stijgen? Dan kun je hierop inspelen.
  • Focus bepalen: Door na te denken over korte- en langetermijndoelen, kun je makkelijker prioriteiten stellen en gerichte acties ondernemen.

Wat staat er in een goed communicatieplan?

Grofweg bestaat een communicatieplan uit drie onderdelen:

  • Analyse: Analyseer de belangrijke interne en externe factoren. Intern kijken we naar het bedrijf zelf, denk aan de ambities, kernwaarden en de doelgroepen. Extern kijken we onder andere naar de concurrenten en omgevingsfactoren die een rol spelen.
  • Strategie: Benoem de doelen van het bedrijf en hoe je deze wilt behalen. Het is belangrijk om duidelijk te krijgen wat het bedrijf uniek maakt, zodat dit ingezet kan worden bij de marketinguitingen.
  • Uitvoering: Dit onderdeel beschrijft het plan van aanpak. Bij de uitvoering hoort natuurlijk ook een analyse van de resultaten. Je wilt namelijk weten of het plan het juiste effect heeft gehad en waar je eventueel je plannen wilt bijstellen.

👉 Lees hier meer over de inhoud van een goed marketingcommunicatieplan.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak