Wat staat er in een goed marketing communicatieplan?

Wat kost marketing Herman

GESCHREVEN OP 30 SEPTEMBER 2019 DOOR
HERMAN KOOT

Veel marketingbureaus hameren erop: het belang van een marketingcommunicatieplan. Maar waarom is het marketingcommunicatieplan zo belangrijk en wat staat er precies in zo’n plan? Dat lees je hier.

Waarom is een marketingcommunicatieplan belangrijk?

Wat is een marketingcommunicatieplan vraag je je misschien af? In een marketingplan leg je vast welke richting je op wil en wat je strategie daarin is. Dit maakt het makkelijker om je doelstellingen te behalen. Tegelijkertijd geeft een marketingplan je meer inzicht. Hierdoor heb je weer scherp wat je kansen en bedreigingen zijn en hoe je hierop in kunt spelen. Daarnaast heb je zwart op wit staan wat je wil bereiken en hoe je dat gaat doen. Dit geeft houvast en overzicht. Hieronder zie je in het kort een marketingcommunicatieplan voorbeeld.

Waaruit bestaat een marketingcommunicatieplan?

Maar wat staat er dan allemaal in een marketing communicatieplan? Kortweg begint het met een analyse, gevolgd door een marketingstrategie en de uitvoering.

De analyse

In de interne analyse kijken we als eerste naar het bedrijf zelf, denk aan de:

  • Ambities
  • Kernwaarden
  • Doelgroepen en behoeften van de doelgroepen
  • Organisatie etc.

Ook maken we een externe analyse. Daarin kijken we naar de collega’s in het vak en naar zaken als de omgevingsfactoren (DESTEP). Zo komt de SWOT analyse uitgebreid aan de orde en maken we een confrontatiematrix. Ook beschrijven we de cultuur van het bedrijf.

De strategie

Als we de analyse gedaan hebben, kijken we naar de strategie. Wat zijn jouw doelen en hoe gaat jouw bedrijf ervoor zorgen dat jullie de marketing- en communicatiedoelstellingen behalen? Daarbij kijken we eerst naar het archetype. Ook benoemen we de huidige en gewenste positionering. Zo kun je je bijvoorbeeld onderscheiden op prijs, product, beleving, service of toegang. Heb jij duidelijk wat jouw bedrijf uniek maakt en zet je dit in bij je uitingen?

De uitvoering

Je weet inmiddels de richting en hebt bepaald hoe je het aan wil pakken. Nu rest er nog één ding: de uitvoering van je marketingcommunicatieplan. En hier gaat het vaak mis. Vaak worden er hele mooie plannen gemaakt, maar blijft de uitvoering ergens hangen. Zonde, want nu ben je er bijna! Denk daarom goed na over welke middelen je in gaat zetten en waarom. En wat is je plan van aanpak, wanneer doe je wat?

Wat staat er in een marketingcommunicatieplan?

Aan de slag met jouw marketingcommunicatieplan!

Heb je hulp nodig bij het maken van een marketingcommunicatieplan? Buro Koorts helpt je graag. Wij weten wat er nodig is om marketing strategieën te bepalen. Maar dat niet alleen. Wij kunnen je ook helpen met de uitvoering. Zo belanden de plannen niet onderin de kast, maar zetten wij ze actief in om doelen te halen. Met welke doelen kunnen wij jou helpen?

Herman Koot

Over Herman

Met mijn kennis en ervaring kunnen mensen mij met een gerust hart in de arm nemen. Ik sta naast de klant en denk strategisch mee. Ik zie al snel kansen en zet me vol enthousiasme in voor marketing waar je beter van wordt.