Spring naar content

AIDA-model

AIDA-model

AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Het AIDA-model bevat vier stappen die een klant idealiter moet doorlopen in zijn klantreis tot de aankoop van een product of dienst. Het AIDA-model is een handig hulpmiddel om bij elke vorm van communicatie te bepalen welke boodschap je precies wilt overbrengen.

De vier stappen van het AIDA-model

Het model bevat vier stappen waarmee je een klant laat kennismaken met je product tot en met het moment van aankoop.

Stap 1: Bewustwording (Attention)

Attention, ook wel bewustwording, is de eerste stap in het proces. Het doel is om de aandacht van je potentiële klant te trekken. Dit kan door middel van een opvallende advertentie, een blogpost of een social media bericht. Het belangrijkste is dat de klant zich bewust wordt van het bestaan van jouw product of dienst.

Stap 2: Interesse (Interest)

Nu de klant zich bewust is van jouw product of dienst, is het tijd om hun interesse te wekken. Dit kan door meer informatie te geven of een video te tonen over hoe jouw product of dienst hun problemen kan oplossen of hun leven kan vergemakkelijken. Dit is het moment om de unieke voordelen van jouw aanbod te benadrukken.

Stap 3: Verlangen (Desire)

In deze fase wil je de behoefte van de klant om jouw product te kopen of jouw dienst te gebruiken, vergroten. Dit kan door middel van overtuigende reviews of door te laten zien hoe jouw product of dienst gebruikt wordt.

Stap 4: Actie (Action)

Actie is de laatste stap. Nu wil je de klant aanzetten tot actie: de aankoop van het product of de dienst. Dit kan door middel van een aansprekende call-to-action, zoals “Koop nu” of “Schrijf je in”. In sommige gevallen wordt hiervoor een aanbieding gebruikt.

Het AIDA-model toepassen

Het AIDA-model is niet alleen een theoretisch model, maar een handig hulpmiddel dat je kunt gebruiken in je marketingplan. Het AIDA-model wordt gebruikt om klanten effectief door de klantreis (Lees ook Customer Journey) te leiden. Door dit model toe te passen, kan je een sterke relatie met je klanten opbouwen en hen aanzetten tot een aankoop.

Kanttekening

In de praktijk doorlopen mensen dit proces niet altijd. Zeker nu er meer cross-channel en cross-device wordt gezocht en gekocht. Voor sommige producten en diensten loopt de reis net wat anders. Denk aan het verschil tussen het kopen van een e-bike (waarin mensen vaak wel veel meer informatie tot zich nemen) tot het kopen van een pak melk.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings