Spring naar content

Adverteren op je eigen merknaam in Google Ads; ja of nee?

Ga je adverteren in Google Ads? Dan moet je bepalen of je gaat adverteren op je eigen merk- of bedrijfsnaam.

Gepubliceerd op 14 juni 2024 • 3 minuten leestijd

Wij adviseren onze klanten meestal om dit wél te doen. Door te adverteren op je eigen merknaam behoud je de klant die al naar jou zocht. Ook bescherm je je merk tegen concurrentie die mogelijk op jouw merknaam adverteren. Bovendien heb je meer controle over de eerste indruk die potentiële klanten van je merk krijgen.

In dit blog bespreek ik de voordelen en nadelen van adverteren op je eigen merknaam en geef ik je tips, zodat je een goede beslissing kunt nemen.

Waarom wél adverteren op je eigen merknaam?

Laten we direct beginnen met de voordelen van adverteren op je eigen merknaam.

Voordeel 1: Je hebt de controle over de eerste indruk

Adverteer je op je eigen merknaam? Dan heb je meer controle over de eerste indruk die mensen van je merk krijgen. Je kunt ze bijvoorbeeld direct naar de gewenste pagina’s sturen en de boodschap bepalen. Daarnaast kun je ook bijvoorbeeld acties of specifieke eigenschappen in de teksten opnemen.

Voordeel 2: Je beschermt jezelf tegen concurrenten

Eerlijk is eerlijk: het is niet netjes wanneer concurrenten op jouw bedrijfsnaam adverteren. Maar het gebeurt vaker dan je denkt. Daarnaast kan het ook zomaar eens onbewust zijn. We zien dit veel voorkomen bij onze klant De Rooy Steel Doors. Wanneer je googelt op hun bedrijfsnaam, zie je veel concurrenten adverteren. Dat kan komen omdat zij de naam van De Rooy gebruiken, maar het kan ook zijn dat de advertentie toont omdat het woord ‘steel doors’ erin zit. Ook zien we met de slimme AI-campagnes (zoals Performance Max) steeds vaker dat je niet volledig grip hebt op de zoekwoorden. Als je dus niet adverteert op je eigen merknaam, kunnen concurrenten dit doen.

Voordeel 3: Je behoudt jouw (potentiële) klant

Je wil natuurlijk niet dat klanten die al naar jou zoeken toch gaan shoppen bij de concurrent omdat ze daar toevallig op landen. Zie je dat een bedrijf zich voordoet als jouw bedrijf? Dan kun je daar bezwaar tegen indienen bij Google. Let wel op: een concurrent mag jouw merknaam gebruiken als zoekwoord, maar ze mogen het niet in de advertentietekst gebruiken. Dit kan gezien worden als merkinbreuk.

Waarom niet adverteren op je eigen merknaam?

Er zitten ook enkele nadelen aan adverteren op je eigen merknaam.

Nadeel 1: Het zijn verspilde kosten

Laten we eerlijk zijn: als mensen al op jouw merknaam zoeken, dan kennen ze je eigenlijk al. Grote kans dus dat ze ‘gewoon’ naar jou opzoek zijn. Je kan adverteren op je eigen merknaam dus zien als verspilde kosten. Daartegenover staat echter wel dat adverteren op je merknaam vaak goedkoop is.

Nadeel 2: Je ‘eet’ je organische zoekresultaten op

Als je gaat adverteren op je merknaam ben je op twee manieren zichtbaar: via de betaalde resultaten én via de organische resultaten. Op deze manier gaat het adverteren ten koste van de kliks op je organische zoekresultaten. Zoals je op de foto hieronder kunt zien, staan je betaalde advertenties hoger. Maar ook hier geldt: je bent nu wel dubbel zichtbaar. Dat is ook zeker wat waard!

Organisch Vs Betaald Bij Adverteren Op Je Eigen Merknaam

Hoe bepaal je of je gaat adverteren op je merknaam?

Nu we de voor- en nadelen in kaart hebben gebracht, komt de volgende vraag naar voren: hoe bepaal je nu eigenlijk of je daadwerkelijk gaat adverteren op je merknaam? Om dat te bepalen kun je de volgende tips gebruiken:

  • Onderzoek of er concurrenten zijn die adverteren op jouw merknaam. Is dat het geval? Overweeg dan om te adverteren op je merknaam. Is dat niet het geval? Dan kun je overwegen om het nog even te laten voor wat het is.
  • Analyseer hoe goed jouw merk nu al organisch vindbaar is. Valt dat tegen? Dan kun je dat voor elkaar krijgen met betaalde campagnes.
  • Bepaal het budget wat je maximaal wil vrijmaken voor de campagnes. Is je marketingbudget beperkt? Dan kun je het beter op een andere manier inzetten, door bijvoorbeeld goede Google Search campagnes op te starten.

Mijn belangrijkste tip is misschien nog wel: probeer het gewoon eens en kijk wat wel én niet werkt. Start met een laag budget en bekijk goed wat het nu eigenlijk doet. Zo simpel kan het soms zijn.

Heb je hulp nodig bij het opzetten van je merknaam campagnes? Of andere Google Ads campagnes? We adviseren je graag!

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Nicole de Ruiter

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings