Organisch verkeer
Wat is organisch verkeer?
Organisch verkeer bestaat uit alle mensen die op jouw website komen via zoekmachines zoals Google zonder dat jij daarvoor betaalt. Organisch verkeer noemen we ook wel organische bezoekers. Deze bezoekers zijn op zoek naar specifieke informatie, producten of diensten die jouw website aanbiedt. Jouw website sluit in dat geval aan op hun zoekintentie en daarom word jij getoond in de zoekresultaten. Als het gaat om kosten is organisch verkeer dan ook het tegenovergestelde van betaald verkeer, waarin je vaak per klik betaalt.
Kenmerken van organisch verkeer
- Organisch verkeer is gratis en de zoekresultaten worden daarom ook wel onbetaalde resultaten genoemd. Bezoekers komen naar jouw website via zoekmachines zonder dat jou dit geld kost. Dit is anders dan het betaalde verkeer via Google of Bing, waar je vaak per klik betaalt.
- Bezoekers hebben vaak een passende zoekintentie. Mensen die via organisch verkeer op jouw website komen, zijn vaak actief op zoek naar wat jij aanbiedt. Stel je voor: iemand zoekt op ‘hondenspeeltje kopen’. Dan toont Google websites die hondenspeeltjes verkopen. Ze zullen geen websites tonen over bijvoorbeeld shampoo of frisdrank. Er is dus een match tussen jouw website en de zoekintentie.
- Organisch verkeer is vaak duurzaam. Wanneer je goed werkt aan het verhogen van je organische verkeer, kan dat ook op de lange termijn blijven zorgen voor bezoekers naar je website. Zelfs nog jaren nadat je ermee begonnen bent. Dit is een groot contrast met betaalde advertenties, waar je direct verdwijnt uit de resultaten als je jouw campagnes stopt.
Voordelen van organisch verkeer
Organisch verkeer heeft verschillende voordelen vergeleken met betaald verkeer. Zo is het over het algemeen kostenbesparend. Werken aan zoekmachineoptimalisatie (SEO) kost vooral veel tijd, waar betaald verkeer vooral geld kost. Met organisch verkeer hoef je niet continu in advertenties te investeren, wat op de langere termijn geld bespaart. Daarnaast draagt een hoge organische positie in Google ook bij aan jouw geloofwaardigheid. Mensen vertrouwen organische zoekresultaten vaak meer dan advertenties.
Nadelen van organisch verkeer
Een belangrijk nadeel is dat het opbouwen van organisch verkeer vaak een langzaam en tijdrovend proces is. Het kan maanden duren voordat je resultaten ziet in de zoekresultaten. Daarnaast vraagt het om specifieke vaardigheden en kennis op het gebied van SEO die niet elke ondernemer in huis heeft. Bovendien is organisch verkeer onderhevig aan algoritme-updates van zoekmachines, waardoor je posities plotseling kunnen veranderen. Vaak is het ook zo dat betaalde advertenties getoond worden boven de organische advertenties. Tot slot kan de concurrentie voor topposities in de zoekresultaten zeer intens zijn, vooral in populaire niches. Dit maakt het moeilijker om zichtbaar te blijven en consistent organisch verkeer te krijgen.
Hoe meet je organisch verkeer?
Je kunt organisch verkeer bekijken met tools zoals Google Analytics. Hier zie je hoeveel mensen je site vinden via zoekmachines. Op deze manier kun je begrijpen op welke zoektermen jouw website goed presteert, en aan welke zoekopdrachten je extra aandacht kan besteden. Daarnaast kunnen ook tools als Google Search Console, Semrush en Ahrefs je hiermee helpen.
Wat zijn de verschillende soorten ‘verkeer’?
Bezoekers kunnen op veel verschillende manieren naar jouw websites komen, zoals:
- Organisch (gratis via zoekmachines)
- Betaald (via advertenties in bijvoorbeeld Google Ads)
- Direct (mensen typen jouw website direct in)
- Social media (via bijvoorbeeld Facebook of Instagram)
- Verwijzingen (door links op andere websites)
Hoe verhoog je organisch verkeer?
Het antwoord op deze vraag is niet in een aantal simpele zinnen uitgelegd. Er zijn meerdere manieren waarop je jouw organische verkeer kunt verhogen. Dat noemen we zoekmachineoptimalisatie (SEO). Het belangrijkste wat je moet onthouden is dat jouw website en teksten zó zijn opgezet dat zoekmachines – maar vooral ook bezoekers – ze goed kunnen vinden en waarderen. Daarnaast adviseren we om zoekwoordonderzoek te doen én vooral hele goede hoogwaardige content te schrijven.
Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!