Spring naar content

Wat is het verschil tussen SEO en SEA en welke past het beste bij mijn doelen?

Twijfel je tussen SEO en SEA voor je online marketingstrategie? Als je weet wat ze betekenen en wat de verschillen zijn, kun je bepalen welke je kunt inzetten om jouw doelen te bereiken.

Gepubliceerd op 26 maart 2025 • 5 minuten leestijd

SEO richt zich op gratis, organische vindbaarheid in zoekmachines, terwijl SEA draait om betaalde advertenties in zoekmachines. Wij adviseren onze klanten over het algemeen een combinatie van SEO en SEA te gebruiken om de doelen te behalen. Beide strategieën hebben hun eigen voordelen. Een combinatie van SEO en SEA helpt om betaald én onbetaald zo goed mogelijk zichtbaar te zijn als jouw doelgroep naar je bedrijf, producten of diensten zoekt.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Omdat Google de meest gebruikte zoekmachine is, wordt met SEO vaak de zoekmachineoptimalisatie in Google bedoeld. Het kan echter ook gaan om andere zoekmachines, zoals Bing.

Met SEO probeer je om zo hoog mogelijk in de organische (onbetaalde) zoekresultaten te verschijnen. Het gaat om alle aanpassingen om je website hoger te laten scoren. Denk aan het schrijven van relevante content, optimaliseren van technische aspecten en het verkrijgen van kwalitatieve backlinks. Het algoritme van de zoekmachine bepaalt welke pagina’s op welke positie worden weergegeven.

De voordelen van SEO

Hieronder benoemen we drie belangrijke voordelen van SEO.

Voordeel 1 – Duurzaam resultaat

Een goede organische positie in zoekmachines blijft vaak (met het juiste onderhoud) lang behouden, wat op de lange termijn gratis verkeer naar je website oplevert.

Voordeel 2 – Geen kosten per klik

De kliks door SEO naar je website worden ook wel gratis bezoeken genoemd. Je betaalt namelijk niet voor de kliks naar je website. ‘Gratis resultaat’ is echter niet helemaal passend. Hoewel de kliks gratis zijn, gaat er natuurlijk wel veel tijd zitten in de werkzaamheden voor SEO.

Voordeel 3 – Betrouwbaar

Een organisch zoekresultaat kan meer vertrouwen wekken dan een betaald zoekresultaat, omdat het niet direct als een advertentie wordt gepresenteerd. Dit kan voor sommige mensen een reden zijn om eerder op organische resultaten te klikken dan op betaalde zoekadvertenties.

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel adverteren in zoekmachines. Hierbij betaal je voor advertenties die boven de organische zoekresultaten verschijnen. Met platforms zoals Google Ads kun je bieden op specifieke zoekwoorden, zodat je advertentie wordt getoond wanneer iemand op die termen zoekt. Zo kun je zonder SEO inspanningen toch boven in de zoekresultaten verschijnen, maar dit brengt wel kosten met zich mee.

Bij SEA is niet alleen je budget bepalend voor de positie van jouw website, maar bijvoorbeeld ook het budget van de concurrent en de kwaliteit van je advertenties en landingspagina. Er zijn heel veel factoren die voor Google meewegen bij het bepalen welke betaalde zoekresultaten worden getoond. Aangezien je bij zoekadvertenties enkel betaalt als iemand op je advertentie klikt, is het een handige manier om te adverteren bij mensen die rechtstreeks zoeken naar jouw product of dienst. Hierbij is het echter wel belangrijk dat je weet wat je doet: als je veel onbedoelde kliks krijgt of de advertenties verkeerd instelt, kan het zijn dat je te veel voor je kliks betaald of dat je onbedoeld irrelevante bezoeken naar je website trekt.

De voordelen van SEA

Hieronder benoemen we drie belangrijke voordelen van SEA.

Voordeel 1 – Snel resultaat

Als je campagne live staat, kunnen de advertenties meteen bovenaan in Google verschijnen.

Voordeel 2 – Gerichte targeting

Je kunt bij je advertenties heel veel instellen waardoor je je op de gewenste doelgroep kunt richten. Je kunt bijvoorbeeld specifiek bepaalde doelgroepen, locaties en zoekwoorden targeten.

Voordeel 3 – Controle over budget

SEA is een handige manier van adverteren als je volledige controle wilt over je budget. Je bepaalt zelf hoeveel je per klik betaalt en kunt campagnes continu optimaliseren.

Belangrijkste verschillen tussen SEO en SEA

SEO en SEA zijn écht verschillende onderdelen binnen de marketing. Hieronder benoemen we de belangrijkste verschillen.

  • Vertoning: de resultaten van SEO en SEA worden op een andere plek getoond. Bij Google staan de advertentieresultaten bovenin met de tekst ‘Adv.’ om aan te duiden dat het een advertentie betreft. Onder deze advertentieresultaten vind je de organische zoekresultaten.
  • Kosten: SEO kost voornamelijk veel tijd, omdat je moet zorgen voor relevante content. De klikken die je uiteindelijk krijgt, zijn wel gratis. SEA brengt altijd kosten met zich mee. Hoe hoog deze kosten zijn, is voornamelijk afhankelijk van hoeveel concurrentie er is op het door jou ingestelde zoekwoord en wat je eigen budget is.
  • Tijd tot resultaat: bij SEO duurt het langer tot je resultaat ziet dan bij SEA. Het kost namelijk tijd om je website te optimaliseren en je moet blijven verbeteren ten opzichte van je concurrentie. SEA is sneller, aangezien je na livegang van je campagne direct bovenaan kunt staan, mits je genoeg biedt voor jouw zoekwoorden.
  • Duurzaamheid: SEA geeft misschien sneller zichtbaar resultaat, maar als je stopt met adverteren verdwijn je ook weer direct uit de zoekresultaten. Als je daarentegen een goede SEO pagina hebt, dan is dit stabieler. Maar dat betekent niet dat je verzekerd bent van je plek: het blijft belangrijk om je concurrentie in de gaten te houden en waar nodig verbeteringen door te voeren.
  • Meten resultaten: het resultaat van SEA is eenvoudiger te meten dan het resultaat van SEO. Bij SEO wordt vaak veel tijd geïnvesteerd, maar het is niet altijd duidelijk wat het concreet oplevert en welke wijzigingen invloed heeft. Bij SEA is dit veel duidelijker: in de resultaten zie je direct wat je hebt uitgegeven en hoeveel weergaven, kliks en conversies dit oplevert.

Past SEO of SEA het beste bij mijn doelen?

Als je de verschillen tussen SEO en SEA kent, kun je een afweging maken welke strategie het beste past bij de doelen die jij wilt bereiken. Als je bijvoorbeeld snel resultaat wilt zien voor een tijdelijke aanbieding, dan is SEA erg geschikt. Wil je echter graag op de lange termijn werken aan je organische zichtbaarheid? Dan zul je met SEO aan de slag moeten.

Over het algemeen kiezen wij voor een combinatie van deze twee methoden. De één sluit de ander namelijk niet uit. Sterker nog: ze vullen elkaar goed aan.

Aan de ene kant is het altijd fijn om organisch goed gevonden te worden, omdat je hiermee onbetaalde kliks naar je website kunt genereren. Soms heb je echter geen tijd om aan SEO te werken of is het vanwege de concurrentie (vrijwel) onmogelijk om op een goede positie te komen. Een SEA strategie waarbij je betaalt voor je meest belangrijke zoektermen is dan een goede manier om tóch klikken en bezoeken naar je website te genereren. In de tussentijd kun je dan alsnog blijven werken aan je SEO posities.

Heb je hulp nodig bij het opzetten of onderhouden van je SEA of SEO strategie en werkzaamheden? We regelen het!

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Myra Gerrits

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak