Anticyclisch investeren is goed, maar het kan beter

Wat kost marketing Herman

GESCHREVEN OP 04 JUNI 2020 DOOR
HERMAN KOOT
Update 04-08-2022

Anticyclisch investeren betekent dat je bedrijf meer investeert in ICT, innovatie, sales, productontwikkeling of marketing wanneer de economie slechter is. In dit artikel lees je waarom marketing een proces is en hoe het je helpt te blijven investeren.

Anticyclisch investeren betekent dat je bedrijf meer investeert in ICT, innovatie, sales, productontwikkeling of marketing wanneer de economie slechter is. Tijdens een hoogconjunctuur dalen de investeringen dan vaak naar een onderhoudsniveau of worden investeringen zelfs gestopt. Wij geloven dat je door te investeren de kansen pakt, ook wanneer de markt onder druk staat.

Kansen of bedreigingen?

Een recessie jaagt innovatie aan en biedt ondernemers kansen om marktaandeel te pakken. In sommige gevallen groeien bedrijven door financieel zwakkere bedrijven over te nemen en zo relatief goedkoop te groeien. Een onderzoek van EY uit 2020 liet zien dat in 2021 56% van de bestuurders actief aan de slag wilde gaan met een fusie of een overname. Een recent artikel op Consultancy.nl laat zien dat er in 2021 in de bouwsector flink meer bedrijven overgenomen zijn, het is een voorbeeld van de toegenomen overname activiteit. Investeringen in start-ups nemen juist weer af. Er is een nieuwe turbulente periode ontstaan door de wereldwijde politieke onrust en de hoge inflatie. In juli 2022 is de inflatie in Nederland voor het eerst sinds 1975 boven de 10%. De onrust vraagt om een stabiele koers. Wij geloven dat je ongeacht de economische situatie moet blijven werken aan je marketingproces. Blijf je als ondernemer stilstaan met je bedrijf of ga je juist nu aan de slag? Pak je de kans of berg je je voor de bedreigingen? In dit artikel lees je waarom marketing een proces is en hoe het je helpt te blijven investeren.

Wij geloven in continu investeren

De afgelopen jaren heb je als ondernemer veel adviezen voorbij zien komen. Over het aanvragen van hulp bij de overheid, het omgooien van je business om toch handel te hebben, het snijden in kosten… Te veel om op te noemen. Bij Buro Koorts geven we ondernemers vaak advies. En juist nu geven we het hetzelfde advies wat we al jaren geven. Investeer in continue marketing en zorg voor een realistisch groeiplan waar je dagelijks aan werkt. Zorg ervoor dat marketing een vaste plek krijgt in je budgetten. Groeit je omzet en je winst, dan is er ruimte om meer te investeren. Investeer je elke dag in de marketing van je bedrijf? Dan is anticyclisch investeren minder hard nodig.

Marketing is een proces, geen project

Ik weet dat het advies voelt als een dooddoener, maar niets is minder waar. Zie marketing niet als een project maar als een proces. Dan gaat marketing vanzelf in de genen van je bedrijf zitten. Het wordt normaal om te werken aan en te investeren in marketing. Hoe we dat weten? Ik heb het gezien bij de bedrijven waar ik werkte voor Buro Koorts en we zagen het bij de bedrijven waar we de afgelopen twaalf jaar voor werkten. Toen we nog op projectbasis werkten, zagen we pieken en de dalen ontstaan.

Bij de bedrijven waar de ondernemers geloven in continue marketing en waar we elke dag mochten werken aan hun marketing zagen we een stabiele groei. Bij de klussen op projectbasis ontstonden pieken die vaak voor verstoring van de bedrijfsprocessen zorgden. Pieken in kosten en pieken in werkdruk wat vaak ten koste gaat van de kwaliteit van het product of de dienst. Daarnaast nemen pieken in kosten de ruimte voor investeringen in onverwachte kansen weg. Die inzichten hebben ons in 2016 overtuigd ons businessmodel radicaal om te gooien naar marketingabonnementen. Geen ad hoc projecten meer, maar elke dag werken aan de marketing van onze klanten. Zo werken we samen aan het realiseren van de commerciële doelen.

Anticyclisch investeren marketing

Marketing is holistisch

Marketing gaat over meer dan zichtbaarheid of leads. Het gaat ook over innovatie, planning en financieel management. Marketing raakt alle onderdelen van de bedrijfsvoering. Van productontwikkeling tot personeelszaken. De actie kan een prachtig aanbod zijn, maar als de salesmanager het niet weet te verkopen geeft het geen resultaat. Je belofte aan de klant kan alles zijn wat de klant wenst, maar als het product of dienst die belofte niet waarmaakt volgt er geen herhaalaankoop. En zeker geen mooie beoordeling op Google of Facebook.

Continu investeren, zicht op doelen

Wanneer bedrijven werken met een strategisch marketingplan en een tactisch uitvoeringsplan, werken ze naar een duidelijk punt toe. De bekende stip aan de horizon. Het plan staat open voor aanpassingen, want kansen moet je pakken en op veranderingen moet je anticiperen. Het doel blijft hetzelfde. Door continu te werken aan de uitvoering van het marketingplan en voortgang te toetsen, weet je waar je bedrijf staat in het realiseren van de doelen. Continue marketing helpt je niet alleen met het behalen van je groei- of ontwikkeldoelen. Het houdt je als ondernemer ook bij de les bij de bedrijfsvoering. Zo ben je onbewust altijd bezig met anticyclisch investeren, het wordt een tweede natuur.

Wil je meer weten over onze werkwijze? Neem gerust contact met ons op. We delen onze kennis graag en als het klikt kunnen we samen werken aan de marketing van jouw bedrijf.

Herman Koot

Over Herman

Met mijn kennis en ervaring kunnen mensen mij met een gerust hart in de arm nemen. Ik sta naast de klant en denk strategisch mee. Ik zie al snel kansen en zet me vol enthousiasme in voor marketing waar je beter van wordt.