Het verschil tussen visie en missie
Ieder bedrijf heeft een visie en een missie, wordt algemeen verondersteld. Maar helaas is dat niet altijd het geval. Veel mensen kunnen het verschil tussen de twee niet eens goed uitleggen, laat staan dat ze er iets mee doen. Niet gek natuurlijk. Als je niet weet wat het is en wat je eraan hebt zal je er ook niet snel iets mee doen.
Simon Sinek definieert ‘visie’ als de reden waarom je bedrijf bestaat. Visie heeft in eerste instantie weinig te maken met wat je als bedrijf doet, met producten of diensten, maar met de reden waarom je doet wat je doet. De visie hoeft ook geen vergelijkende taal te bevatten zoals beter of best. Visie gaat namelijk niet over het bedrijf, maar over de wereld die het bedrijf zich voorstelt. De wereld waaraan zij willen bouwen, de stip aan de horizon die zij willen bereiken.
De missie beschrijft hoe een bedrijf zijn visie wil realiseren. Een waardevolle missie is geschreven in uitvoerbare taal. Alleen maar trefwoorden als ‘integriteit’ en ‘innovatief’ zeggen weinig. En je kan mensen niet aanspreken op zulke algemene termen. Je kan iemand niet opdragen om innovatief te zijn, of integer, dat zegt te weinig. Wel kan je tegen iemand zeggen om ‘altijd verder te denken dan de gevestigde orde,’ of om ‘de klant als een goede vriend te behandelen.’
Kort samengevat is visie het waarom en missie het hoe. Nu we weten wat het is, blijft de vraag nog over wat je eraan hebt. Waarom is het belangrijk voor bedrijven om een visie en missie te hebben? Wat heb je eraan?
De waarde van visie
‘Visie inspireert mensen hun beste vermogens in te zetten voor hun werk en voorziet in het doel dat een baan betekenis geeft,’ schrijft de psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi. Een waardevolle visie inspireert mensen binnen het bedrijf. Ze weten waarom ze elke ochtend komen opdraven, waarom ze investeren in de vooruitgang van het bedrijf, anders dan dat ze aan het einde van de maand hun loon ontvangen. Ze willen die stip aan de horizon zien en bereiken.
‘Als het werk bijdraagt aan één of andere grotere zaak wordt de voldoening deel uit te maken van een creatieve onderneming een krachtige motivatiebron die de verdere investering van energie rechtvaardigt, zelfs als andere beloningen minder aantrekkelijk zijn,’ vervolgt Csikszentmihalyi. Mensen willen zich inzetten voor een bedrijf met een visie die ze inspireert. Ze willen daarvoor het beste uit zichzelf halen, ook als ze daar niet direct voor beloond worden. Meewerken aan het realiseren van de visie geeft genoeg voldoening.
Een waardevolle visie boort grote potentie aan voor een bedrijf, namelijk de creativiteit en inzet van mensen. Bedrijven met visie creëren de toekomst.