Spring naar content

Het geheim van goede marketing

Het doel van alle marketing ligt in de basis van het woord. “Getting the market”. Hoe krijg je jouw product of dienst verkocht in de markt? Het woord marketing ontstond begin 20e eeuw. Dat is wel duidelijk. Tegenwoordig draait het er echter om dat je als bedrijf levert wat de klant werkelijk helpt. Dat je jouw (potentiële) klant begrijpt en hem/ haar kan bereiken op de manier die hem of haar aanspreekt. Dat is volgens mij het geheim van marketing. Zorgen dat je klanten jou begrijpen en dat jij hen begrijpt. Hieronder lees je hoe wij dat aanpakken voor onze klanten.

27 juni 2017 • 3 minuten leestijd

Dol op kleuren..

Als je het over Buro Koorts hebt, heb je het over kleuren. Niet alleen ons geliefde roze, maar vooral veel rood, geel, groen en blauw. Je kunt er niet om heen. Overal zie je het terug. Je ziet het niet alleen in onze werkwijze en ons lemniscaat, maar ook in onze workshops, de stoelen waarop we zitten, noem het maar op. Wanneer je nooit met Buro Koorts gewerkt hebt, kan je je afvragen wat het betekent en hoe het is ontstaan.

Wat zijn Klantkleuren?

Klantkleuren zijn gebaseerd op gedrags­voorkeuren. Ieder mens heeft zo zijn eigen unieke gedrag. Je kunt introvert zijn of extravert. Taakgericht of mensgericht. De Klantkleuren van MapsTell zijn gebaseerd op de DISC methode. In zijn werk Emotions of Normal People beschrijft William Marston hoe menselijke emoties leiden tot verschillen in gedrag binnen groepen. Daarnaast legt hij uit hoe gedrag na verloop van tijd kan veranderen, waarbij hij zich vooral richtte op de direct zichtbare gedragskenmerken. Dit alles met als doel om mensen te laten begrijpen hoe relaties en de interactie met anderen werken. De DISC methode deelt de verschillende gedragsexpressies op in vier primaire hoofdstijlen: Daadkrachtig (D), Invloedrijk (I), Stabiel (S) en Consciëntieus (C). De werken en theorieën van Marston zijn in latere jaren uitgewerkt en vormen nu de basis voor verschillende instrumenten.

Wat doet Buro Koorts dan met die kennis?

Wij werken al jaren met de profielen en zagen bij veel bedrijven en mensen wat het voor persoonlijke ontwikkeling kan doen. Hoe mensen bewuster en efficiënter gaan communiceren als ze zien en merken hoe een ander de wereld ervaart. Met die kennis kan je aan de slag.

In 2011 beseften we ons dat wanneer jij een gedragsvoorkeur hebt, we je informatie kunnen aanbieden die aansluit op jouw gedragsvoorkeur. Vanaf dat moment zijn we op een andere manier gaan schrijven en zijn we anders naar marketing en communicatie gaan kijken. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van beeld in websites of brochures. Zo hebben we geleerd, getest en ondervonden wat werkt voor onze klanten. Het heeft geresulteerd in onze eigen werkwijze (lemniscaat) en in diverse werksessies.

Hoe werkt het dan?

MapsTell gelooft in de kracht van visuele en daardoor makkelijk deelbare informatie. Om deze reden hebben zij op basis van de DISC methode de Wereld van Verschil gecreëerd. Door het gebruik van dit visuele middel krijg je tijdens een training op een toegankelijke en bijzonder leuke manier inzicht in zowel je eigen gedrag als die van een ander.

MapsTell

Als voorbeeld nemen we het blauwe type. Als mens wil zij weten waarom dingen gebeuren en zijn zoals ze zijn. Ze wil overtuigd worden van de noodzaak voordat ze dingen doet. Ze wil erg de logica achter zaken weten. Ze heeft tijd nodig, vooral als het ook te maken heeft met persoonlijke verandering. Ze wil risico’s het liefste uitsluiten.

Tegenover het blauwe type hebben we het gele type. Zij bekijkt de wereld heel anders. Zij wil van alles wel proberen. Hoe meer hoe beter. Als het maar leuk is. Met het risico dat zij van alles toezegt en weinig afmaakt. Ze haalt persoonlijke voordeel uit situaties en ze wil graag de touwtjes in handen hebben.

“Speak to your audience in their language about what’s in their heart.” – Jonathan Lister

En wat betekent dat?

De twee types hebben een totaal verschillend gedrag. Toch willen ze beiden een fiets kopen. De een gaat uitgebreid oriënteren, leest alle informatie, maakt een Excel-overzicht en kiest de best scorende fiets. De ander ziet een leuk filmpje, ontdekt dat er fietsen zijn die je online kan samenstellen en waarbij je zelf de kleuren kan bepalen. Sterker nog, je mag zelf alle onderdelen kiezen. En ze maken hem direct voor je. Gelijk kopen dus. Op een totaal andere wijze in het koopproces, willen ze allebei toch hetzelfde. Een nieuwe fiets. Door in te spelen op wat mensen onbewust aanspreekt, hun Klantkleuren, lukt het jou als ondernemer meer resultaat uit je marketing te halen. Bij Buro Koorts maken we gebruik van Cialdini’s principes om in te spelen op de verschillende gedrags­voorkeuren.

Wil jij ook meer resultaat uit je marketing?

Neem dan contact met ons op. We vertellen je graag meer over onze unieke werkwijze en hoe we die voor jou kunnen inzetten.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings