Waarom Google Mijn Bedrijf belangrijk is!

GESCHREVEN OP 07 SEPTEMBER 2022 DOOR
NICOLE DE RUITER
Ben jij al zichtbaar via Google Mijn Bedrijf? In dit blog lees je waarom een Google Mijn Bedrijfsprofiel van belang is!
GESCHREVEN OP 07 SEPTEMBER 2022 DOOR
NICOLE DE RUITER
Ben jij al zichtbaar via Google Mijn Bedrijf? In dit blog lees je waarom een Google Mijn Bedrijfsprofiel van belang is!
Stel, je bent op vakantie en bent op zoek naar een lokale bakker met lekkere broodjes, het liefst één waar je op de fiets naartoe kan. Grote kans dat jij je mobiele telefoon erbij pakt en Googelt op ‘bakker’, eventueel in combinatie met de locatie waar je bent. Hoe fijn is het dan als je direct antwoord krijgt en via Google Maps kunt navigeren naar de bakker!
Google wordt vaak gebruikt wanneer mensen zoeken naar (lokale) producten of diensten. En jij wilt natuurlijk dat jouw (potentiële) klant direct bij jouw bedrijf terecht komt. Een Google Mijn Bedrijfsprofiel gaat je hierbij helpen. Google Mijn Bedrijf is namelijk een gratis dienst waarmee je een bedrijfsprofiel kan maken om jouw bedrijf letterlijk op de digitale kaart te zetten. In dit blog leggen we je uit waarom een Google bedrijfsprofiel onmisbaar is voor je bedrijf en hoe je deze zelf kunt aanmaken.
Een Google Mijn Bedrijf profiel toont alle relevante informatie die jouw (potentiële) klant nodig heeft om een goede indruk te krijgen. Je kunt het zien als je online visitekaartje in Google. In Google Mijn Bedrijf kun je een grote hoeveelheid informatie kwijt, waaronder:
Daarnaast kunnen (potentiële) klanten vragen stellen via Google Mijn Bedrijf, die je als bedrijf eenvoudig kunt beantwoorden. Google Mijn Bedrijf biedt ook de optie om evenementen, producten en acties uit te lichten. En misschien nog wel het belangrijkste van allemaal: je kunt reviews verzamelen en daar ook direct op reageren. Deze vele opties maken van Google Mijn Bedrijf een handige tool om je bedrijf beter vindbaar te maken. En vergeet ook zeker niet om te kijken naar de analyses, want ook daar kun je nuttige inzichten uit halen!
Het aanmaken van een Google Mijn Bedrijfsprofiel is relatief eenvoudig, je moet alleen weten wat op dit moment de status van jouw (mogelijk nog niet geclaimde) account is.
Is jouw bedrijf nog helemaal niet vindbaar in Google Search of in Google Maps? Dan kun je direct aan de slag met het aanmaken van het profiel. Log in met het Google account van je bedrijf. Heb je nog geen account? Lees dan eerst ons blog over een zakelijk Google account aanmaken. Selecteer “Bedrijfsprofiel” in de Google Tools en vul je bedrijfsgegevens in. Vraag Google om per post een verificatiecode te sturen naar het ingevulde adres (deze ontvang je meestal binnen 2 weken). Alle basisgegevens van je Google Mijn Bedrijf profiel zijn nu ingevuld.
Is jouw bedrijf al wel vindbaar in Google, maar nog niet geclaimd? Start dan door in Google Maps je bedrijf op te zoeken en te klikken op de link ‘bedrijf claimen’. Je komt in een verificatieproces terecht. Google zal je een code sturen.
Is jouw bedrijf vindbaar in Google én al geclaimd, maar ben jij geen eigenaar van het profiel? Dan kun je het profiel claimen in Google Maps. Dit kan via de knop ‘Ben je eigenaar van dit bedrijf?’. De huidige beheerder krijgt dan een verzoek het eigendom over te dragen. Als dit verzoek zeven dagen onbeantwoord blijft, stelt Google je in de gelegenheid om het bedrijfsaccount over te nemen.
Wanneer je Google Mijn Bedrijf profiel is aangemaakt, is het belangrijk om je profiel te vullen! We geven je zes tips om het maximale resultaat uit jouw bedrijfsvermelding te halen.
Je boekt het beste resultaat met je bedrijfsprofiel door je Google Mijn Bedrijf pagina zo volledig mogelijk in te vullen. Vul al je bedrijfsgegevens in en kies ook een passende bedrijfscategorie. Het kiezen van een primaire categorie is verplicht. Categorieën zijn erg belangrijk voor Google om te begrijpen waar jouw bedrijf onder valt. Het kan slim zijn om een keer te kijken hoe je concurrenten dit aanpakken en welke categorie zij hebben gekozen.
Claim je locatie op Google Maps door je adres te verifiëren. Dit doe je door je adres aan je Google Mijn Bedrijf toe te voegen. Zo wordt jouw bedrijf ook weergeven in Google Maps wanneer (potentiële klanten) hier op zoeken.
Met een Google Mijn Bedrijf profiel kun je extra vertrouwen creëren door reviews te ontvangen van klanten. Reageer op zowel positieve als negatieve reviews. Door op alle reviews te reageren ziet de potentiële klant dat je reviews serieus neemt en kun je zelfs een negatieve review in je voordeel gebruiken.
Het is mogelijk om veelgestelde vragen en antwoorden te plaatsen op je Google Mijn Bedrijf profiel. Klanten kunnen hierdoor snel een antwoord vinden en een beter beeld krijgen van je bedrijf en diensten.
Door professionele foto’s van je bedrijfspand, medewerkers of diensten en producten toe te voegen aan je profiel, laat je een professionele indruk achter. Het geeft (potentiële) klanten een reëel beeld van je bedrijf, van wat jullie doen en met wie ze mogelijk gaan samenwerken.
Ben jij gesloten met de feestdagen? Wijzigen je openingstijden? Of ga je verhuizen? Geef dit dan op tijd aan via Google Mijn Bedrijf. Zo voorkom je dat bezoekers voor de deur staan terwijl je gesloten bent, óf zelfs op de verkeerde locatie terecht komen.
Met deze zes tips heb je in ieder geval een stabiele basis voor je Google Mijn Bedrijf profiel om op voort te bouwen! Om deze nog verder te verrijken kun je berichten delen en foto’s blijven uploaden.
Google Mijn Bedrijf is een uistekende manier om je producten of diensten onder de aandacht te brengen van (potentiële) klanten. Het bijhouden en optimaliseren van Google Mijn Bedrijf is onderdeel van onze marketingabonnementen. Benieuwd hoe wij je kunnen helpen? Neem dan contact met ons op.
Ik verdiep me graag in marketing automation en word blij van het schrijven van ijzersterke teksten. Ook kent social media, en dan met name Pinterest en Instagram, geen geheimen meer voor mij. Dit werkt goed voor mijn klanten en die kennis deel ik graag. En moet er een onderzoek gedaan worden? Dan duik ik daar meteen in!
Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws en schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Wij gebruiken cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor marketingdoeleinden. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken en hoe u ze kunt beheren door op "Voorkeuren" te klikken. Als u akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klikt u op "Cookies toestaan".
Cookies toestaanVoorkeurenDeze cookies zijn noodzakelijk om de kernfunctionaliteit van de website te kunnen gebruiken.
Deze cookies stellen ons in staat om het gebruik van de website te analyseren, zodat we de prestaties van onze websites kunnen meten en verbeteren.
Deze cookies worden gebruikt om advertenties beter af te stemmen op uw interesses, zowel binnen als buiten onze websites. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy statement