Wat is identiteit?
Het woord identiteit betekent oorspronkelijk dezelfde of hetzelfde. Gek genoeg komt het erop neer dat we een identiteit nodig hebben om onszelf te blijven, om gezien, gekend en begrepen te worden. Door je identiteit onderscheid jij jezelf van anderen, kunnen anderen zien wie jij bent en kunnen zij jou leren kennen in je totale eigenheid, vol bijzondere, opmerkelijke en bepalende eigenschappen.
Identiteit gaat over verleden, heden en toekomst. Als iemand alleen jouw naam weet, betekent dat niet dat hij jou kent. Er zijn veel meer aspecten die maken wie jij bent, zoals waar je vandaan komt, wat je belangrijk vindt in het leven, waar je van geniet, wat je dromen en ambities zijn. Identiteit is dus meer dan een naam of een logo. Identiteit gaat over jouw hele verhaal. Over wie je gisteren was, wie je vandaag bent en wie je morgen wilt zijn.
Het belang van identiteit
Wie ben ik? Waarom besta ik? Wat beteken ik voor anderen? Deze vragen liggen aan de basis van identiteit. Ze omvatten de kern, het karakter van een persoon of van een bedrijf. Zonder identiteit bestaat het gevaar dat een bedrijf zichzelf kwijtraakt, dat het bedrijf niet langer aansluit bij zijn omgeving en uiteindelijk zijn functie verliest. Zonder identiteit wordt een bedrijf waardeloos.
“Waar je talenten en de behoeften van de wereld elkaar kruisen, daar ligt je roeping.” – Aristoteles
In onze snel veranderende wereld kunnen bedrijven zichzelf snel verliezen in alles wat er om hen heen gebeurt. Wanneer een bedrijf zich voortdurend aanpast aan alle veranderingen van buitenaf, zoals ontwikkelingen in de markt, nieuwe technologieën, vragen van klanten of leveranciers, dan kan dit de identiteit van het bedrijf ernstig verzwakken. Met als gevolg dat het bedrijf geen aansluiting meer vindt bij zijn omgeving. Want als een bedrijf zelf niet meer weet wie ze zijn en waarom ze bestaan, hoe kan iemand van buitenaf het dan wel weten?
Eenvoudig gezegd gaat het erom of een bedrijf zich primair laat leiden van buitenaf, of van binnenuit. Het huidige marktdenken leert ons dat we moeten inspelen op de vraag van de markt. Maar zoals Henry Ford zei: “als ik mensen had gevraagd wat ze wilden, hadden ze gezegd: snellere paarden.” In dezelfde denktrant zei Steve Jobs: “mensen weten vaak niet wat ze willen totdat jij het ze laat zien.” Beide uitspraken laten zien dat bedrijven zich niet moeten laten leiden door vragen van buitenaf. Bedenk wat jij mensen wilt geven. Identiteit begint bij jezelf, bij wat jij wilt betekenen voor anderen.
Dit maakt klantonderzoek overigens niet overbodig. Het blijft hoe dan ook belangrijk om te weten wat klanten over je bedrijf denken en hoe ze je product of dienst ervaren. Klantonderzoek geeft belangrijke inzichten die kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van je bedrijf. Maar jij bent degene die de oplossing biedt.
Werken vanuit drijfveren
Identiteit is het hart van waaruit bedrijven zich ontwikkelen. Het gaat om meer dan alleen een naam en een logo. Het gaat om het vastpinnen van de ziel. Om datgene wat een bedrijf levend maakt, de reden waarom een bedrijf bestaat. Als een bedrijf vanuit die drijfveren gaat werken zal het effectief waarde toevoegen, voor zichzelf en voor zijn omgeving. Medewerkers doen hun werk met meer plezier, klanten worden enthousiaster, kortom: het bedrijf floreert.