Wat is marketing automation?
Marketing automation is een softwareplatform dat wordt gebruikt om content aan jouw potentiële klant aan te bieden. Dat gebeurt aan de hand van regels en leadscoring. Dit betekent dat je een bepaalde score toekent aan een potentiële klant. Zo kan je 20 punten toekennen wanneer iemand jouw contactpagina bekijkt en nog eens 10 punten wanneer diegene precies binnen jouw doelgroep past. Vervolgens bepaal je wanneer een lead klaar is om direct benadert te worden via bijvoorbeeld een belletje of directe mail. Dit kan bijvoorbeeld bij 50 punten zijn.
Binnen marketing automation bied je deze potentiële klant geautomatiseerde content. Dit betekent dat deze persoon op precies het juiste moment de juiste content krijgt te zien. Dit zorgt ervoor dat je specifiek kunt inspelen op vragen en behoeften én dat je jouw potentiële klant steeds meer laat inzien dat jouw producten of diensten dé oplossing zijn.
Voor wie is marketing automation waardevol?
Marketing automation past goed bij bedrijven die werken met ‘ingewikkelde’ producten of waarbij het aankoopproces weken, maanden of zelfs jaren duurt. Een voorbeeld daarvan zijn de diensten die wij aanbieden. Een bedrijf kiest over het algemeen niet zomaar voor de hulp van een marketingbureau. Dat proces duurt lang. Marketing automation kan helpen om de potentiële klant steeds weer kennis te laten maken met jouw bedrijf. Zeker binnen de business-to-business sector kan marketing automation van waarde zijn.
Wat zijn de uitdagingen?
Marketing automation is dus een mooie tool om leads binnen te halen, maar er gaat wel veel werk inzitten. Allereerst zul je moeten kiezen voor de juiste software. Er zijn veel aanbieders in de markt met elk zijn eigen voor- en nadelen. Wij maken zelf gebruik van Active Campaign, maar daarover vertel ik je in een volgend blog graag meer! Daarnaast gaat er veel tijd zitten in het opzetten van marketing automation. Je moet personas opstellen, doelstellingen kiezen, je strategie bepalen, beschrijven wat jouw ideale doelgroep is en op welke momenten zij in contact met jou kunnen komen (de zogenaamde touchpoints). Ook zul je content moeten ontwikkelen die waardevol is voor jouw klant. Al met al een pittige klus!
Wij helpen je graag!
De conclusie? Marketing automation is enorm waardevol, maar kost veel tijd. Uiteraard kunnen wij je helpen met marketing automation als onderdeel van jouw complete marketing. Wij doen er alles aan om van jouw potentiële klant een fan van jouw bedrijf te maken! Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op!