0318 - 742106
Buro Koorts
  • Werken bij Buro Koorts
  • Over ons
  • Werkwijze
  • Marketing Abonnementen
  • Referenties
  • Casussen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu
Terug
Why How What

Why, How, What, wat is het? En waarom kan jij niet zonder?

Wat hebben Tony’s Chocolonely, Fairphone en de ASN-bank met elkaar gemeen? Ze werken allen vanuit een purpose, de bestaansreden van de organisatie. Niet het product of de dienst staat centraal, maar de drijfveer van het bedrijf. Waarom doen deze bedrijven dit? En wat is het effect? Wij leggen het uit aan de hand van ‘the golden circle’. Ook vertellen we hoe jij jouw purpose kunt achterhalen.

The golden circle

Heb jij niet helder waarom je bedrijf doet wat het doet? Dan is ‘the golden circle’ een ideale methode om dit te achterhalen. In onderstaande video legt de bedenker van dit model, Simon Sinek, het model zelf uit aan de hand van voorbeelden.

In drie stappen naar het waarom van jouw bedrijf

Als je de video hebt bekeken, weet je nu precies het doel van ‘the golden circle’. Hét model om de drijfveer van je bedrijf in kaart te brengen. Maar ook waarom jouw bedrijf iets doet, hoe je dat doet en wat je doet. Met behulp van dit model kan je bedrijf zich onderscheiden van jouw concurrenten. Wij zullen de Why, How, What stap voor stap behandelen.

Why:

Waarom doe je dit werk? Is dit waarin jij gelooft? Dit moet de drijfveer van jouw bedrijf zijn. Doe je het voor meer omzet? Besef je dan dat omzet geen doel is, maar een resultaat van jouw doel.

How:

Hoe ga jij jouw doel halen? Dit wordt hetgeen wat jou onderscheidt van de anderen. Jouw USP. Uit de ‘How’ komt een strategie voort.

What:

Ten slotte, wat ga je doen? Wat wordt er gedaan om je doel te behalen? Met welk product of welke dienst gaat je bedrijf dit doen? En wat is het resultaat?

Deze volgorde van Why, How, What houden we bewust aan. Een veel voorkomende fout is om van buiten naar binnen te beredeneren. Dit kan wel, maar de kans is groot dat je op lange termijn alsnog wordt ingehaald door de concurrentie die wél een drijfveer heeft. Je begint daarom altijd vanuit de kern van jouw bedrijf, oftewel de Why. Het voordeel van deze werkwijze is dat je met meer energie te werk gaat en dat je potentiële klanten overtuigt met je purpose in plaats van je product.

Golden circle BK

Golden Circle

De Why How What in 2023

Dit model is zeker niet nieuw. Sterker nog, het bestaat al meer dan 10 jaar. Bedrijven hebben dus al jarenlang de tijd gehad om hun Why, How, What scherp te krijgen. Maar het gaat verder. De drijfveer van jouw bedrijf is als het goed is ook de motivatie van je medewerkers. In tijden van crisis is hetgeen waar mensen op terug vallen, hun drijfveer. Uit onderzoek blijkt dan ook dat mensen die dit scherp en helder hebben tijdens periodes van crisis, het langer uithouden en mentaal de zaken beter op orde hebben. Het team weet waarvoor ze zich inzetten.

‘’Wat betekent dit dan voor mijn bedrijf?’’ zul je denken. Ter illustratie, als jij mensen in dienst hebt die geloven in het gezamenlijke doel, het ‘’Waarom’’ van jouw bedrijf, zullen ze vaker en sterker betrokken zijn bij de gehele ontwikkeling van het bedrijf. Ook maakt dit mensen productiever. Want, ze zijn bezig met het nastreven van hun doel. Eigenlijk heel erg logisch, toch?

Er zijn dan ook zeker voorbeelden van medewerkers die weg gaan bij een bedrijf omdat ze simpelweg een ander doel voor ogen hebben of het werk niet overeenkomt met hun drijfveer. Je moet dus als bedrijf scherp hebben waarom je iets doet. En met die gedachte ook je medewerkers werven.

Wat is jouw waarom?

Uit een onderzoek van McKinsey komen negen verschillende drijfveren naar voren. Wij hebben ze voor je op een rij gezet. Door jouw drijfveren te herkennen in een van deze negen drijfveren krijg je meer richting of context om te weten waarom jij iets wilt of waarom je iets doet. Jouw Why…

9 drijfveren, Why How What

Als je weet wat jouw drijfveer is, kun je daarmee gericht aan het werk gaan. Om hier een duidelijk beeld bij te schetsen, lees je in onderstaande alinea de drijfveren van Buro Koorts. Het is goed om te weten dat deze drijfveren niet vast zijn. Ze veranderen door je leven heen. Onder meer door bijvoorbeeld een corona crisis, belangrijke levensgebeurtenissen en naarmate je ouder wordt. Ook kan je een combinatie van deze drijfveren hebben. Maar de basis blijft nagenoeg altijd hetzelfde. Zie het als jouw stip aan de horizon.

De Why, How en What van Buro Koorts

Waarom helpen wij ondernemers om beter te worden? Dit komt voort uit onze drijfveer. Bij Buro Koorts hebben we collega’s die graag mensen willen helpen. Vandaar ook: Buro Koorts: Marketing waar jij beter van wordt. Alle werkzaamheden die wij verrichten, hebben het doel om ondernemers en hun teams te helpen. Hieruit kunnen wij onze Why, How en What opstellen.

Why:

  • Wij willen bedrijven helpen beter te worden

Misschien vraag je je af wat daar nu zo nobel aan is? Wij vinden dat bedrijven meer zijn dan geldmachines. Winst maken is nodig, anders heeft een bedrijf geen bestaansrecht. Maar er zit meer achter. We helpen een aantal klanten waarvan het bedrijf al meer dan honderd jaar bestaat. Daar zit een hele familiegeschiedenis aan vast. Werknemers werken er al jaren, soms werken vader en zoon er, generaties volgen elkaar op. Deze bedrijven bieden inkomens aan gezinnen. De werknemers zijn trots en blij dat ze deel uitmaken van zo’n bedrijf. Sommige van onze klanten recyclen, ze zorgen voor hergebruik van afgedankte machines, ze bieden werkplekken aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Onze klanten maken de wereld een beetje beter, een beetje mooier, ze bieden perspectief aan mensen. Dat vinden we prachtig en daar willen we graag bij helpen. Daar doen wij het voor.

How:

  • Marketing is een proces, geen project
  • Want we geloven in langdurige relaties
  • We werken enkel met marketing abonnementen
  • Dagelijks werken we samen aan jouw marketing
  • Als het leuk is, dan doen we het

Het terugkerende woord bij de How is werken. Onze werkwijze met de abonnementen zorgt er voor dat we dagelijks werken aan de marketing van onze klanten. Zo houden we de gang er in en zorgen we samen voor een continue en stapsgewijze verbetering. We proberen telkens nieuwe activiteiten te bedenken waardoor verbetering steeds door gaat.

What:

  • Sparren over je businessmodel
  • Een marketingplan ontwikkelen
  • We regelen jouw online en offline marketing
  • Etc.

Doordat wij met alle collega’s eenzelfde drijfveer hebben, is het voor ons heel makkelijk om keuzes te maken. Ook werkt dit veel fijner samen. Iedereen weet waarom hij of zij het werk doet wat we doen. Wij helpen je dan ook graag om jouw Why, How, What voor jouw bedrijf te ontdekken. Neem contact met ons op voor een kennismaking.

GESCHREVEN DOOR

FRANK KOOT
Terug

Logo Buro Koorts

Darwinstraat 3D
6718 XR Ede

0318 – 742106

Marketing Wiki

Werken bij Buro Koorts

© Copyright - Buro Koorts
  • Reviewbeleid
  • Voorwaarden
  • Disclaimer / Privacy
  • Sitemap
Scroll naar bovenzijde

Wij gebruiken cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor marketingdoeleinden. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken en hoe u ze kunt beheren door op "Voorkeuren" te klikken. Als u akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klikt u op "Cookies toestaan".

Cookies toestaanVoorkeuren

Cookie Instellingen



Functionele cookies

Deze cookies zijn noodzakelijk om de kernfunctionaliteit van de website te kunnen gebruiken.

Analytische cookies

Deze cookies stellen ons in staat om het gebruik van de website te analyseren, zodat we de prestaties van onze websites kunnen meten en verbeteren.

Overige externe diensten

Deze cookies worden gebruikt om advertenties beter af te stemmen op uw interesses, zowel binnen als buiten onze websites. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacy Beleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Privacy statement
Instellingen opslaanAlle cookies weigeren