0318 - 742106
Buro Koorts
  • Over ons
  • Werkwijze
  • Marketing Abonnementen
  • Referenties
  • Casussen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu
Terug
Zoek niet en je zult vinden

Zoek niet en je zult vinden

We zoeken bij Buro Koorts voor al onze klanten naar een waardevolle combinatie tussen het onderscheidend vermogen van het bedrijf en de wens van hun doelgroep. Gelukkig kunnen we terugkijken op prachtige resultaten en toch… zo af en toe is die ene ontdekking net even succesvoller en unieker dan de rest. Wat is de factor waardoor we ‘toevallig’ op dat idee komen?

Ik ben op zoek gegaan, heb mezelf en ons bedrijf tegen het licht gehouden. Mezelf de vraag gesteld ‘wanneer gebeurt het, onder welke omstandigheden, hoe ging dat en voel ik het aankomen?’ Zoveel variabelen dat het toeval lijkt. Het is een afstudeeropdracht waard maar wat blijkt? Het is geen toeval, sterker nog, het heeft een naam. Serendipiteit.

Serendipiteit is de kunst van iets waardevols vinden wat je niet zocht. Het is mijzelf meer dan eens overkomen. Het gevoel van het zondagskind zoals ik weleens genoemd werd. Die ene baan die ‘toevallig’ net op je pad komt op het moment dat je open staat voor een andere uitdaging. Die ene persoon die je ‘toevallig’ spreekt en jou de oplossing geeft voor een vraag waar je mee zit. Je herkent het vast wel.

Serendipiteit in de praktijk

Er zijn ook prachtige praktijkvoorbeelden van. Columbus zocht, goed voorbereid, naar Azië en vond Amerika. Bij 3M zochten ze naar een lijmsoort, dat mislukte, maar een collega zag de combinatie van de mislukte lijm met papier en dat resulteerde in Post-It. En er is nog een rij van toevallige ontdekkingen zoals het theezakje, Viagra, penicilline, teflon en champagne.

Deze ontdekkingen bevatten allemaal een ‘onvoorspelbaar element’. Een toevallige ontmoeting tussen twee mensen, een storing in het proces, een onbedoeld gebruik van een voorwerp. De kunst is om open te staan voor dit soort onverwachte gebeurtenissen. Het gaat om het durven loslaten van je oorspronkelijke bedoeling en daarin kansen zien.

hoe serendipiteit werkt

Voor de klassieke filmkenners onder ons. De film ‘Serendipity’ uit 2001 met John Cusack en Kate Beckinsale brengt het fenomeen goed in beeld.

Het ‘Eureka moment’

We kennen allemaal wel dat ‘Eureka moment’, dat lampje boven je hoofd, dat gevoel van ‘YES’. Dat hebben wij onlangs ook ervaren binnen Buro Koorts.

Als team hebben we kort geleden opnieuw het bestaansrecht en de meerwaarde van Buro Koorts gedefinieerd. Iets dat we dagelijks ook voor onze klanten doen. Voor ons was deze definitie dan ook zo helder als water. Tot een onverwachtse ‘externe stimuli’ tijdens een sessie over ons businessmodel nieuw licht op de zaak wierp. Conclusie was dat we met veel minder woorden juist een duidelijker verhaal kregen. Een onverwachtse invalshoek leverde juist een belangrijk inzicht op waar we niet naar zochten. Serendipiteit.

De kunst is om ook echt iets met het onverwachtse te doen, er stil bij te staan en de mogelijkheden te bekijken. Bij ons heeft het geresulteerd in een andere benadering van onze doelgroep. Ons Eureka moment. Wat wij voor onze klanten doen, hebben we nu in één korte zin kunnen samenvatten:

Wij maken je bewust van wat je klant wil én wij maken je klant bewust van wat jij goed kan.

Wij analyseren, ontwerpen en realiseren klantverbinding door het integreren van het businessmodel van onze klant in zijn marketing. Op deze manier willen wij de onverwachtse ‘externe stimuli’ zijn van onze klanten, zodat we ze iets moois kunnen meegeven, waar zij zelf (nog) niet naar hadden gezocht.

Er is maar één voorwaarde om serendipiteit te realiseren. Zonder een gesprek komt het niet tot stand. Daarom; wil je een roze koek of een tompouce bij de koffie?

Terug

Logo Buro Koorts

Darwinstraat 3D
6718 XR Ede

0318 – 742106

Marketing Wiki

Werken bij Buro Koorts

© Copyright - Buro Koorts
  • Reviewbeleid
  • Voorwaarden
  • Disclaimer / Privacy
  • Sitemap
Scroll naar bovenzijde

Wij gebruiken cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor marketingdoeleinden. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken en hoe u ze kunt beheren door op "Voorkeuren" te klikken. Als u akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klikt u op "Cookies toestaan".

Cookies toestaanVoorkeuren

Cookie Instellingen



Functionele cookies

Deze cookies zijn noodzakelijk om de kernfunctionaliteit van de website te kunnen gebruiken.

Analytische cookies

Deze cookies stellen ons in staat om het gebruik van de website te analyseren, zodat we de prestaties van onze websites kunnen meten en verbeteren.

Overige externe diensten

Deze cookies worden gebruikt om advertenties beter af te stemmen op uw interesses, zowel binnen als buiten onze websites. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacy Beleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Privacy statement
Instellingen opslaanAlle cookies weigeren