Spring naar content

Zoek niet en je zult vinden

We zoeken bij Buro Koorts voor al onze klanten naar een waardevolle combinatie tussen het onderscheidend vermogen van het bedrijf en de wens van hun doelgroep. Gelukkig kunnen we terugkijken op prachtige resultaten en toch… zo af en toe is die ene ontdekking net even succesvoller en unieker dan de rest. Wat is de factor waardoor we ‘toevallig’ op dat idee komen?

11 december 2015 • 3 minuten leestijd

Ik ben op zoek gegaan, heb mezelf en ons bedrijf tegen het licht gehouden. Mezelf de vraag gesteld ‘wanneer gebeurt het, onder welke omstandigheden, hoe ging dat en voel ik het aankomen?’ Zoveel variabelen dat het toeval lijkt. Het is een afstudeeropdracht waard maar wat blijkt? Het is geen toeval, sterker nog, het heeft een naam. Serendipiteit.

Serendipiteit is de kunst van iets waardevols vinden wat je niet zocht. Het is mijzelf meer dan eens overkomen. Het gevoel van het zondagskind zoals ik weleens genoemd werd. Die ene baan die ‘toevallig’ net op je pad komt op het moment dat je open staat voor een andere uitdaging. Die ene persoon die je ‘toevallig’ spreekt en jou de oplossing geeft voor een vraag waar je mee zit. Je herkent het vast wel.

Serendipiteit in de praktijk

Er zijn ook prachtige praktijkvoorbeelden van. Columbus zocht, goed voorbereid, naar Azië en vond Amerika. Bij 3M zochten ze naar een lijmsoort, dat mislukte, maar een collega zag de combinatie van de mislukte lijm met papier en dat resulteerde in Post-It. En er is nog een rij van toevallige ontdekkingen zoals het theezakje, Viagra, penicilline, teflon en champagne.

Deze ontdekkingen bevatten allemaal een ‘onvoorspelbaar element’. Een toevallige ontmoeting tussen twee mensen, een storing in het proces, een onbedoeld gebruik van een voorwerp. De kunst is om open te staan voor dit soort onverwachte gebeurtenissen. Het gaat om het durven loslaten van je oorspronkelijke bedoeling en daarin kansen zien.

Serendipiteit In De Praktijk

Voor de klassieke filmkenners onder ons. De film ‘Serendipity’ uit 2001 met John Cusack en Kate Beckinsale brengt het fenomeen goed in beeld.

Het ‘Eureka moment’

We kennen allemaal wel dat ‘Eureka moment’, dat lampje boven je hoofd, dat gevoel van ‘YES’. Dat hebben wij onlangs ook ervaren binnen Buro Koorts.

Als team hebben we kort geleden opnieuw het bestaansrecht en de meerwaarde van Buro Koorts gedefinieerd. Iets dat we dagelijks ook voor onze klanten doen. Voor ons was deze definitie dan ook zo helder als water. Tot een onverwachtse ‘externe stimuli’ tijdens een sessie over ons businessmodel nieuw licht op de zaak wierp. Conclusie was dat we met veel minder woorden juist een duidelijker verhaal kregen. Een onverwachtse invalshoek leverde juist een belangrijk inzicht op waar we niet naar zochten. Serendipiteit.

De kunst is om ook echt iets met het onverwachtse te doen, er stil bij te staan en de mogelijkheden te bekijken. Bij ons heeft het geresulteerd in een andere benadering van onze doelgroep. Ons Eureka moment. Wat wij voor onze klanten doen, hebben we nu in één korte zin kunnen samenvatten:

Wij maken je bewust van wat je klant wil én wij maken je klant bewust van wat jij goed kan.

Wij analyseren, ontwerpen en realiseren klantverbinding door het integreren van het businessmodel van onze klant in zijn marketing. Op deze manier willen wij de onverwachtse ‘externe stimuli’ zijn van onze klanten, zodat we ze iets moois kunnen meegeven, waar zij zelf (nog) niet naar hadden gezocht.

Er is maar één voorwaarde om serendipiteit te realiseren. Zonder een gesprek komt het niet tot stand. Daarom; wil je een roze koek of een tompouce bij de koffie?

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings