Spring naar content

Google Trends

In één zin is Google Trends te omschrijven als een gratis tool van Google die inzicht geeft wanneer en hoe vaak er via Google op een bepaalde zoekterm wordt gezocht. Op deze manier kun je een beeld krijgen van de trend en populariteit rondom een zoekterm. Het is daarmee een handige tool voor marketeers om inzicht te krijgen in het zoekgedrag in een markt. Hieronder lees je meer over de mogelijkheden van Google Trends.

Als je de data van Google Trends bekijkt, is het handig om te weten hoe deze data worden verkregen. Google Trends laat een ongefilterde steekproef zien van de zoekopdrachten die mensen in Google uitvoeren. Vanwege privacy-redenen wordt de steekproef geanonimiseerd.

Google Trends geeft de mogelijkheid om te zien hoe vaak en wanneer er naar een zoekwoord wordt gezocht. De interesse in de loop der tijd wordt getoond in een grafiek, waarbij je kunt kijken naar de interesse in de afgelopen 5 jaar, maar ook in het afgelopen uur. De data zijn te bekijken tot 2004. Je kunt ook een regio selecteren, waarbij je van wereldwijd tot regionaal de interesse voor een bepaald zoekwoord kunt bekijken. Je kunt ook meerdere zoektermen invoeren om de populariteit door de tijd heen te vergelijken. Verder heb je niet alleen de mogelijkheid om de interesse te zien voor zoekwoorden in Google Zoeken, ook de interesse voor Google Afbeeldingen, Google Nieuws, Google Shopping en Zoeken op YouTube is in kaart te brengen.

Google Trends kun je gebruiken voor verschillende marketingdoeleinden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • SEO strategie: Informatie over de zoekvolumes en populaire zoektermen geeft inzicht in kansen voor je SEO strategie. Je kunt Google Trends gebruiken als tool om je zoekwoordenonderzoek uit te breiden. Naast inzicht in het zoekwoord wat je invult, vind je ook ‘gerelateerde onderwerpen’ en ‘gerelateerde zoekopdrachten’. Daar kun je zien welke gerelateerde zoekopdrachten en onderwerpen het populairst zijn en het snelst stijgen. Als je weet welke zoektermen in populariteit stijgen en dalen, kun je hierop inspelen met de SEO-pagina’s die je schrijft. Wel is het belangrijk om naast de zoekvolumes ook rekening te houden met andere factoren, bijvoorbeeld de hoeveelheid concurrentie bij een zoekwoord.
  • Marktonderzoek: Ook voor onderzoek naar de markt is het een handige tool. Hoe vaak wordt er op jouw product of dienst gezocht? Is dit afhankelijk van het seizoen en wordt er in bepaalde regio’s meer naar gezocht dan in andere regio’s. Zeker wanneer je een nieuwe product of dienst wilt aanbieden, is het interessant om te kijken wat de populariteit rondom dit onderwerp is.
  • Seizoensgebonden analyse: Door inzicht in de interesse in onderwerpen door de jaren en maanden heen, kun je een beeld krijgen van de producten en diensten die seizoensgebonden zijn. Beginnen mensen bijvoorbeeld altijd in het begin van het jaar met zoeken naar jouw product? Dan kun je de planning van je campagnes hierop afstemmen om op het juiste moment in beeld te komen bij de doelgroep.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Herman Koot

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings