Spring naar content

Lokale SEO – 7 tips om je lokale vindbaarheid te verbeteren

Lokale SEO heeft te maken met de lokale vindbaarheid van jouw website. We vertellen je graag meer over lokale SEO en geven zeven tips om de lokale SEO voor jouw website te verbeteren.

Lokale-SEO

Gepubliceerd op 20 oktober 2022 • 5 minuten leestijd

Jouw website goed vindbaar maken in Google is één van de zaken die jouw bedrijf helpt om succesvoller te worden. Lokale SEO wordt hierbij steeds belangrijker. Maar wat is dat precies? SEO staat voor Search Engine Optimization. Met zoekmachineoptimalisatie verbeter je de vindbaarheid van jouw website in Google. Het doel is om zo hoog mogelijk in Google te staan wanneer mensen naar jouw product of dienst op zoek zijn. Lokale SEO heeft te maken met de lokale vindbaarheid van jouw website. We vertellen je graag meer over lokale SEO en geven zeven tips om de lokale SEO voor jouw website te verbeteren.

Lokaal zoeken

Lokale SEO is van belang als mensen een lokale zoekintentie hebben, ofwel zoeken naar een product of dienst in de buurt. Locatie speelt heel vaak een rol bij zoekopdrachten. Vanwege gemak zoeken mensen vaak naar een bedrijf in de buurt. Een lokale zoekopdracht bevat vaak de plaatsnaam in combinatie met een zoekwoord, bijvoorbeeld: ‘marketingbureau Ede’.

Maar het algoritme van Google begrijpt ook wanneer zoektermen een lokale zoekintentie hebben, zónder dat specifiek naar een locatie gezocht wordt. Zoek je bijvoorbeeld naar ‘supermarkt’, dan begrijpt het algoritme van Google dat je geen supermarkt aan de andere kant van het land zoekt en krijg je de meest relevante zoekresultaten in de buurt te zien. Bij zoekwoorden waarvan Google weet dat mensen bereid zijn verder te reizen, worden ook zoekresultaten verder weg getoond.

Voor wie is lokale SEO belangrijk?

Lokale SEO is voor bijna alle bedrijven belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan onderstaande situaties:

  • Als je één of meerdere fysieke locatie(s) hebt, wil je dat mensen uit de buurt jouw winkel of bedrijf vinden.
  • Als je een dienst verkoopt en een voorkeur hebt voor klanten uit de regio, dan kun je ook profiteren van lokale SEO.
  • Als jouw bedrijf landelijk werkt, biedt lokale SEO ook vaak interessante mogelijkheden. Mensen geven vaak toch de voorkeur aan een bedrijf in de buurt.
  • Als je landelijk werkt en wilt ranken in bepaalde steden, bijvoorbeeld omdat je weet dat je in bepaalde steden relatief meer conversies realiseert.

Local 3-pack, organische resultaten en advertenties

Bij het zoeken in Google krijg je verschillende zoekresultaten. Bij zoekopdrachten met een lokale zoekintentie verschijnt vaak bovenaan de ‘local 3-pack’. Dit zijn drie lokale bedrijven, getoond in combinatie met een Google Maps kaart, waarvan Google denkt dat deze het meest relevant zijn voor jouw zoekopdracht. Daaronder staan meestal de ‘gewone’ organische resultaten, ofwel de onbetaalde zoekresultaten die het algoritme van Google toont op basis van de relevantie van de website bij het gebruikte zoekwoord. Tot slot toont Google boven- en onderin vaak tekstadvertenties, ofwel betaalde zoekresultaten.

Google Local 3 Pack Illustratie

Wat is belangrijk voor lokale zoekmachineoptimalisatie?

Als je wilt werken aan de lokale SEO voor jouw website, dan moet je natuurlijk wel weten waar je moet beginnen. Er zijn diverse zaken belangrijk zodat jouw bedrijf lokaal beter gevonden kan worden. We geven zeven tips waar je direct mee aan de slag kunt!

Tip 1: Zet je locatie op jouw website

Heeft jouw bedrijf een fysieke locatie? Zet dat de NAW-gegevens van jouw bedrijf op de contactpagina van jouw website. Heeft jouw bedrijf meerdere locaties? Dan kun je bijvoorbeeld denken aan SEO landingspagina’s voor de diverse locaties. Ook als je géén fysieke locatie hebt, maar wel veel werkt in een stad of dorp, kun je een landingspagina voor die locatie overwegen. Let bij het maken van de pagina’s op de algemene aandachtspunten voor SEO, bijvoorbeeld een relevante H1 en geen duplicate content, ofwel dezelfde content op meerdere pagina’s.

Tip 2: Doe een zoekwoordenonderzoek

Voordat je aan de slag gaat met SEO, is het altijd goed om je te verdiepen in het zoekgedrag van jouw (potentiële) doelgroep. Welke zoekwoorden gebruiken mensen, en hoeveel zoekvolume zit er op verschillende zoekwoorden?

Tip 3: Gebruik Google Mijn Bedrijf

Bij Google Mijn Bedrijf kun je een bedrijfsprofiel maken in Google om jouw bedrijf letterlijk op de digitale kaart te zetten. Een compleet Google Mijn Bedrijf account vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf in Google. Maak een Google Mijn Bedrijf account of controleer of jouw account volledig en correct is ingevuld. Zorg dat alle gegevens compleet zijn: de URL van je website, contactgegevens, openingstijden en andere relevante informatie. Lees in dit artikel meer over het inzetten van Google Mijn Bedrijf.

Tip 4: Zet in op Google reviews

Goede reviews hebben diverse voordelen. Het geeft klanten vertrouwen dat je goede producten of diensten levert én positieve Google reviews zorgen ook voor een hogere positie in Google. Het is belangrijk om actief Google reviews te verzamelen, door je klanten te vragen een beoordeling achter te laten. En krijg je nieuwe reviews binnen? Laat dan zelf ook een reactie achter op zowel de positieve áls de negatieve reviews.

Tip 5: Overweeg linkbuilding

Het is belangrijk om relevante linkjes te krijgen vanuit andere websites naar jouw site. Dit worden ook wel backlinks genoemd. Let wel goed op: kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit. Google herkent spam en verkeerde backlinks, en dat kan jouw SEO-positie ook negatief beïnvloeden. Bij lokale SEO is het belangrijk om lokale backlinks te verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan een vereniging die je sponsort, de gemeente of andere lokale websites. Als je linkbuilding goed is, verbetert je site-autoriteit en daarmee ook de kans om hoger te scoren in Google.

Tip 6: Monitoren en verbeteren

Het algoritme van Google blijft in ontwikkeling. Houd daarom jouw posities goed in de gaten, vooral in de periodes dat Google nieuwe updates in het algoritme bekendmaakt. Indien nodig kun je jouw landingspagina’s aanpassen en je lokale SEO positie verder optimaliseren.

Tip 7: Kijk ook verder dan lokale SEO

Lokale SEO is van groot belang, maar vergeet ook niet gebruik te maken van andere mogelijkheden om jouw lokale vindbaarheid te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan deelname of sponsoring van lokale events, adverteren in de buurt, reclame op je bedrijfsauto of Google Ads advertenties voor relevante zoekwoorden in combinatie met de locatie waar je gevonden wilt worden.

Waarom aandacht geven aan lokale SEO?

Lokale SEO wordt steeds belangrijker. Mensen zoeken steeds vaker lokaal, veel mensen hebben altijd hun locatie aanstaan en beschikken bijna altijd over internet. Ze kunnen dus ook spontaan zoeken naar diensten of winkels als ze onderweg zijn. Mensen vertrouwen steeds meer op online zoekresultaten en Google geeft ook steeds meer aandacht aan de lokale zoekintentie. En daarbij: mensen die een zoekterm combineren met een locatie zijn vaak heel specifiek op zoek naar die dienst of dat product. Dit maakt de kans dus groter dat deze persoon ook converteert!

Aan de slag met lokale SEO!

Ga jij zelf aan de slag met lokale SEO, of kun jij onze hulp daarbij gebruiken? Bij Buro Koorts helpen wij onze klanten met marketing waar zij beter van worden, en lokale SEO is daar vaak een belangrijk onderdeel van! Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Myra Gerrits

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak