Spring naar content

SEO concurrentie analyse – Hoe doe je dat?

De positie van je zoekwoorden in Google speelt een hele grote rol in jouw online vindbaarheid. De meeste mensen kijken niet verder dan de eerste paar zoekresultaten, dus je wilt graag zo hoog mogelijk in Google staan. Daarom is het belangrijk om altijd aan SEO (zoekmachineoptimalisatie) te werken, want SEO is nooit ‘klaar’. De concurrentie en het Google-algoritme verandert, dus je moet er altijd bovenop zitten om het potentieel van jouw website volledig te benutten. Eén van de handige manieren om dit te doen is door het maken van een analyse van je concurrenten. In dit artikel vertel ik hoe je aan de slag kunt gaan met een SEO concurrentieanalyse.

SEO Concurrentie Analyse – Hoe Doe Je Dat

16 juni 2023 • 8 minuten leestijd

Wat is een SEO analyse bij concurrenten?

Met SEO ben je bezig om jouw website zo hoog mogelijk te laten scoren in Google. Het is dus de bedoeling dat jouw zoekresultaat hoger staat dan jouw concurrenten. Met een SEO concurrentieanalyse maak je overzichtelijk wat jouw concurrenten doen, om deze inzichten vervolgens zelf te gebruiken om jouw positie in Google te verbeteren. Als je weet wat de sterke en zwakke punten zijn van je concurrenten, kun je ontdekken waar kansen liggen.

Waarom een SEO analyse bij concurrenten?

Er zijn verschillende voordelen van het maken van een concurrentieanalyse. We zetten enkele voordelen voor je op een rij.

  • Leren kennen van je concurrenten
    Het is altijd goed om te weten wie je concurrenten zijn. Als je nog niet weet wie je concurrenten zijn, kan dit een beeld geven over hoe jouw bedrijf in de markt ligt. Maar ook als je al weet wie je concurrenten zijn, is het goed om de concurrentie in de gaten te houden. Komen er nieuwe concurrenten bij, of breiden jouw concurrenten hun productaanbod of diensten verder uit?
  • Inspiratie
    Verder is het interessant om te zien wat je concurrenten doen en hier inspiratie uit te halen. Wat doet de concurrent wat jij nog niet doet, of wat maakt jouw bedrijf juist uniek ten opzichte van de concurrent?
  • Blijven werken aan je posities
    Om ervoor te zorgen dat je vindbaar bent én blijft, moet je blijven werken aan je SEO. Het helpt om hier gericht mee aan de slag te gaan en de aanpak van concurrenten kan hier belangrijke inzichten bij geven. Zo kun je kansen vinden om jouw posities in Google te verbeteren.

Waaruit bestaat een SEO concurrentieanalyse?

Grofweg is het maken van een SEO concurrentieanalyse op te delen in drie stappen:

  • Stap 1: Bepaal wie je concurrenten zijn
  • Stap 2: Zoekwoordenonderzoek
  • Stap 3: Analyse van de SEO aanpak van de concurrent

Hieronder lichten we de verschillende stappen verder toe.

Stap 1: Bepaal wie je concurrenten zijn

Bij concurrenten kun je een onderscheid maken tussen je concurrenten in de offline wereld en de online wereld. Het is namelijk goed om je te beseffen dat jouw online concurrenten mogelijk anders zijn dan jouw gewone ‘offline’ concurrenten. Voor SEO wil je kijken naar je online concurrenten, daar gaat het namelijk om de Google positie. Ga via Google op zoek naar jouw concurrentie, maar vraag ook aan anderen wie zij als jouw concurrenten zien. Voor het maken van een concurrentieanalyse is het vaak handig om vier tot zes van je belangrijkste concurrenten mee te nemen. Zo kun je inzichten van verschillende bedrijven meenemen in jouw analyse, maar blijft het wel haalbaar.

Stap 2: Zoekwoordenonderzoek

Als je weet wie je online concurrenten zijn, ga je aan de slag met een zoekwoordenonderzoek. Op welke zoektermen ranken jouw concurrenten en op welke zoektermen ranken ze juist niet? Je begint een zoekwoordenonderzoek meestal met een brainstorm. Welke zoekwoorden vind jij belangrijk om bovenaan te staan? Verplaats je in je klant en doe eventueel een interview met jouw ideale klant. Welke zoekwoorden gebruiken ze als ze naar jouw product of dienst op zoek zijn? Als je een lijst hebt, kun je vervolgens gebruikmaken van verschillende tools om je lijst verder uit te breiden met woorden die interessant voor jou kunnen zijn. Er zijn enkele gratis tools die je kunnen helpen, bijvoorbeeld:

  • Zoekwoordplanner van Google Ads
    Via Google Ads is een handige zoekwoordplanner te vinden. Je kunt hier bijvoorbeeld het zoekvolume en de prognoses bekijken van zoekwoorden die je met de brainstorm hebt bedacht. Hier vind je onder andere een schatting van het aantal zoekopdrachten per maand. Daarnaast kun je de zoekwoordplanner gebruiken om nieuwe zoekwoorden te ontdekken. Vul bijvoorbeeld de website van jezelf én je concurrenten in en ontdek zoekwoorden die interessant kunnen zijn voor jouw website.
  • Google zoeken
    Een andere handige manier is het gebruik van Google zoeken. Vul één van je zoektermen in bij Google en kijk welke suggesties Google geeft voor meer specifieke zoekopdrachten terwijl je de zoekopdracht intypt. Als je vervolgens gaat zoeken, geeft Google vaak ook een blok met ‘Mensen vragen ook’, waar je ideeën uit kunt halen. Tot slot zijn onderin de zoekpagina ook ‘gerelateerde zoekopdrachten’ te vinden.
  • UberSuggest
    Met de tool Ubersuggest kun je een website invoeren (van jezelf of een concurrent) om vervolgens een hele lijst aan informatie te krijgen die je kunt gebruiken voor jouw zoekwoordenonderzoek. Je vindt belangrijke zoekwoorden voor de website en de beste SEO pagina’s van een betreffende website. Vergelijk jouw eigen zoekwoorden met die van concurrenten om te zien waar kansen liggen.
  • Google Search Console
    Ook Search Console is een handige tool voor jouw zoekwoordenonderzoek. Hier kun je de prestaties van jouw eigen website bekijken. Zijn er bijvoorbeeld zoekwoorden waar je wel al op gevonden wordt, maar waar je positie nog beter zou kunnen? Of zijn er woorden waar je in het verleden bezoek door kreeg, maar waar je positie is gedaald?
  • Google Trends
    In Google Trends kun je de interesse in bepaalde zoekwoorden bekijken door de tijd heen. Sommige zoektermen zijn bijvoorbeeld erg seizoensgebonden, denk bijvoorbeeld aan het zoeken naar winterkleding of zwembaden. Naast het zoekvolume door de tijd heen geeft Google Trends ook gerelateerde onderwerpen en gerelateerde zoekopdrachten. Op die manier kun je nog meer inspiratie opdoen om je zoekwoordenlijst uit te breiden.

Daarnaast zijn er ook veel betaalde tools die je kunnen helpen bij een zoekwoordenonderzoek. Wij maken hiervoor gebruik van SemRush. Hier kun je nog meer informatie vinden die je kunt gebruiken om je zoekwoordenonderzoek uit te breiden. Denk bijvoorbeeld aan een ‘keyword gap analyse’. Hiermee kun je zien op welke woorden jouw concurrent wel al rankt, en jij (nog) niet. Door vervolgens te kijken naar de keyword difficulty, ofwel de inschatting hoe moeilijk het is om op een bepaalde zoekterm hoog te ranken, kunnen we zien welke kansrijke zoektermen er zijn.

Grote kans dat je na deze stappen een enorme lijst met potentiële zoekwoorden hebt. Nu is het belangrijk om verder in te zoomen op deze zoekwoorden. Dit is relevant om jouw strategie te bepalen en te kijken voor welke zoekwoorden je een kans maakt om een mooie positie te behalen. Het zou namelijk zonde zijn als je veel tijd steekt in SEO pagina’s waar je vervolgens geen resultaat mee behaalt, bijvoorbeeld omdat er teveel concurrentie op het zoekwoord zit. Bij het bepalen welke zoektermen relevant zijn, kun je met verschillende factoren rekening houden, denk bijvoorbeeld aan:

  • Zoekintentie
    Welke zoekintentie hebben mensen als ze een bepaald zoekwoord gebruiken? Wil iemand bijvoorbeeld iets kopen of wil iemand meer informatie? Je kunt dit bijvoorbeeld achterhalen door het zoekwoord in te voeren en te kijken naar de eerste zoekresultaten die Google geeft. Dit zijn volgens Google namelijk de meest relevante resultaten bij de zoekopdracht. Bij het kiezen van de juiste woorden is het belangrijk om te weten welke zoekintentie jouw doelgroep heeft en om hierop aan te sluiten met jouw SEO content.
  • Zoekvolume
    Bekijk het maandelijkse zoekvolume voor jouw zoektermen. Hoe vaak wordt er ongeveer op gezocht en is het interessant om je hierop te richten? Het is belangrijk om hierbij ook rekening te houden met andere factoren zoals de concurrentie. Als het zoekwoord heel relevant is maar de concurrentie enorm is, dan is het mogelijk zonde van je tijd. Als er nauwelijks zoekopdrachten zijn, maar het zoekwoord is wel relevant én er is nauwelijks concurrentie, kan dit juist een heel interessant zoekwoord zijn om aan te werken.
  • Keyword difficulty
    Verder is het interessant om te kijken hoe moeilijk het is om bij een zoekwoord op de eerste pagina te scoren. De keyword difficulty maakt hier een inschatting van. Vaak is de keyword difficulty lager voor ‘long-tail’ zoekwoorden dan voor ‘short-tail’ zoekwoorden. Een short-tail is kort en algemeen, bijvoorbeeld ‘marketingbureau’. Een long-tail zoekwoord bevat vaak minimaal drie woorden en is specifieker, denk aan ‘marketingbureau voor MKB in Ede’. De concurrentie is vaak lager voor long-tail zoekwoorden, terwijl ze juist heel relevant kunnen zijn.

Stap 3: Analyse van de SEO aanpak van de concurrent

Als het goed is heb je nu een lijst met relevante zoekwoorden waar je graag mee aan de slag wilt om hoger te scoren in Google. Hoe pak je dit nu aan? Analyseer hiervoor de aanpak van jouw concurrenten. Kies een zoekwoord uit jouw lijst en kijk naar de eerste drie organische zoekresultaten in Google. Je gaat nu de SEO pagina van jouw concurrent beoordelen.

SEO is een breed begrip en omvat alle werkzaamheden om jouw Google-positie te verbeteren. SEO is dus niet enkel de tekst op je website optimaliseren, maar een totaalplaatje van verschillende optimalisaties. SEO wordt vaak onderverdeeld in drie belangrijke pijlers, die allemaal een belangrijke bijdrage leveren aan de Google positie. Als je de SEO pagina van jouw concurrent beoordeelt, moet je er dus rekening mee houden dat alle drie deze factoren een belangrijke rol spelen bij het bepalen van de Google positie.

  • Technische SEO
    De techniek van je website moet in orde zijn. Als er technische problemen zijn waardoor Google de website niet goed kan indexeren, gaat dit ten koste van je positie. Technische SEO omvat onder andere de snelheid van je website, hoe goed de website gecrawld en geïndexeerd kan worden, het gebruikte CMS en de structuur van je website. Kortom, om de technische SEO goed op orde te hebben, is veel kennis nodig. Wij raden daarom altijd aan om een website te laten bouwen door een professionele webbouwer. Daarnaast is het belangrijk dat de webbouwer de updates van de website bijhoudt, zodat je website up to date blijft en je niet gaat achterlopen op je concurrenten. Zie je bijvoorbeeld dat jouw concurrenten een veel snellere website hebben? Dan hebben ze hiermee een voorsprong. Is de techniek van je website niet in orde? Ga dan met je webbouwer in gesprek om te kijken wat er verbeterd kan worden. Soms zijn er ook zaken waar je zelf al mee aan de slag kunt. Zijn er bijvoorbeeld veel grote afbeeldingen die ervoor zorgen dat je webpagina’s traag laden? Vervang de foto’s dan voor versies die een kleiner bestandsformaat hebben.
  • Content
    Een andere factor is de content op de pagina. De content op de pagina moet aansluiten bij het zoekwoord wat mensen gebruiken in Google. Als de pagina nuttige informatie bevat die relevant is bij het zoekwoord, vergroot dit de vindbaarheid van je pagina. Bij content moet je denken aan de alinea’s en koppen, maar ook aan de titels van de gebruikte afbeeldingen. De tekst moet goed leesbaar zijn en een logische opbouw hebben met één H1 kop, meerdere H2 koppen en eventueel H3 koppen. De concurrenten die je vindt op de eerste drie posities, doen het blijkbaar goed voor het zoekwoord dat je hebt gebruikt. Wat kun je van je concurrenten leren, zodat jij het nóg beter kan doen? Je kunt nieuwe SEO pagina’s maken, blogs schrijven of je huidige content verbeteren met de kennis die je hebt opgedaan.
  • Autoriteit
    Verder is autoriteit een belangrijke SEO pijler. Backlinks bepalen voor een belangrijk deel de autoriteit van een website. De relevantie van de backlinks is hierbij vele malen belangrijker dan de hoeveelheid backlinks. De relevantie wordt onder andere bepaald door de autoriteit van de website die naar jou linkt, de relevantie van het domein en of het een nofollow of dofollow link is. Als je actief aan de slag gaat met linkbuilding, is het vooral belangrijk om een gevarieerd en natuurlijk linkprofiel op te bouwen.

Kunnen wij helpen met jouw SEO concurrentieanalyse?

Werken aan SEO kost veel tijd, vraagt veel kennis en is een doorlopend proces. Wil je graag werken aan jou SEO, maar kun je hier hulp bij gebruiken? Met onze marketingabonnementen werken wij graag doorlopend aan de vindbaarheid van jouw website. Wij hebben de kennis en tools in huis om de kansen te vinden voor jouw bedrijf. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Myra Gerrits

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings