Spring naar content

See-Think-Do-Care – Een effectief marketingmodel

Hoe kun je klanten het beste aantrekken, overtuigen én behouden? Een vraag die voor elk bedrijf van belang is, zeker omdat we blootgesteld worden aan ontzettend veel advertenties en informatie. Hoe kun je dan toch opvallen tussen de concurrentie en zorgen dat jouw doelgroep je weet te vinden? Het See-Think-Do-Care model kan jou daarbij helpen.

See Think Do Care – Een Effectief Marketingmodel

Wat is het See-Think-Do-Care model?

Het See-Think-Do-Care model visualiseert de klantreis. Google heeft dit model ontwikkeld met het idee dat mensen verschillende fasen doorlopen voordat ze overtuigd zijn van een product of dienst. De snelheid waarmee iemand door de fasen gaat, varieert sterk per product of dienst. In een online webshop kan de klantreis bijvoorbeeld heel snel doorlopen worden, terwijl de weg voor het afsluiten van een langdurig abonnement meestal meer tijd in beslag neemt. Het model wordt meestal weergegeven doormiddel van een trechter, ook wel ‘funnel’ genoemd. Hoe verder iemand zich in de funnel bevindt, hoe concreter de interesse in wat je te bieden hebt.

Het See-Think-Do-Care model in het kort

Het model bestaat zoals de naam al doet vermoeden uit vier fases. We leggen het model hier eerst kort uit met een voorbeeld van een potentiële Buro Koorts klant. Later gaan we dieper in op de verschillende fases.

see-think-do-care

See: Een potentiële klant komt voor het eerst in aanraking met jouw bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door een inspirerende post op social media.

Think: De potentiële klant begint na te denken over zijn behoefte en zoekt naar een oplossing. Bijvoorbeeld, de klant wil meer leads en begint informatie te verzamelen over marketingbureaus die hem kunnen helpen.

Do: De persoon staat op het punt om een product of dienst aan te schaffen. Dit gebeurt bijvoorbeeld nadat hij heeft besloten dat het inschakelen van Buro Koorts de juiste oplossing is voor zijn behoeften en doelen.

Care: Nu de persoon klant is geworden, is het belangrijk dat de klant tevreden blijft. Dit doen we door onze klanten te helpen met marketing waar ze beter van worden.

Het belang van het See-Think-Do-Care model

Het See-Think-Do-Care model is ontzettend nuttig omdat het helpt om te focussen op het gehele proces wat mensen doorlopen. Mensen hebben namelijk de tijd nodig om een idee te vormen van wat ze willen vóórdat ze overgaan tot de aanschaf van een product of dienst. De ‘regel van 7’ wordt hierbij regelmatig aangehaald. Deze regel stelt dat iemand minimaal zeven contactmomenten moet hebben voordat diegene overgaat tot aanschaf. Deze contactmomenten lopen uiteen van bijvoorbeeld een advertentie op social media tot het opvragen van informatie op de website.

Hoeveel contactmomenten precies nodig zijn, is natuurlijk afhankelijk van veel verschillende factoren, zoals de branche en de persoonlijke omstandigheden van de klant. Maar het mag duidelijk zijn: het is een proces van meerdere stappen. Het is dan ook belangrijk om te beseffen dat álle fasen belangrijk zijn en aandacht nodig hebben. Mis je de eerste fase, dan weten mensen niet van je bestaan af op het moment dat er een behoefte ontstaat. En is er geen aandacht voor de laatste fase, dan verlies je klanten en loop je kansen voor langdurige klantrelaties mis. Het is daarom zonde om teveel te focussen op één fase van de klantreis, terwijl er zoveel meer contactmomenten bijdragen aan de uiteindelijke beslissing.

Voordelen van het See-Think-Do-Care model

Een heleboel informatie, maar wat heb je nu concreet aan dit model? We benoemen enkele belangrijke voordelen.

  • Focus op de gehele klantreis: Het is belangrijk om niet alleen te focussen op de laatste fase in de klantreis, zoals contact- of offerteaanvragen. Door te begrijpen dat bepaalde marketinginspanningen, zoals social media berichten, misschien niet direct tot conversies leiden, maar wel van belang zijn voor inspiratie en naamsbekendheid, kun je jouw marketingstrategie optimaliseren. Zo voorkom je dat je kansen mist en conversiekansen op de lange termijn verminderen.
  • Content afstemmen op jouw doelgroep: Je kunt jouw marketinginspanningen beter richten op de juiste doelgroep. Zo kun je bijvoorbeeld een andere boodschap tonen aan klanten die al eerder op jouw website zijn geweest en dus verder in de funnel zitten.
  • Marketing op het juiste moment: Het model helpt je om je boodschap op het juiste moment te tonen. Op die manier kun je ook effectief een remarketingstrategie inzetten. Als je weet wie geïnteresseerd is in jouw product en je hiervan een doelgroep kunt maken, kun je deze doelgroep op een later moment opnieuw benaderen met een aangepaste boodschap.

De vier fasen van het model

See: Bekendheid van jouw merk creëren

In de ‘See’-fase draait het om de bekendheid van jouw merk. Mensen zijn zich nog niet of niet volledig bewust van de behoefte die ze hebben en hebben nog geen intentie om iets te kopen. Daarom zijn de marketingacties in deze fase vooral informerend en inspirerend van aard. Om meer bekendheid te creëren voor jouw merk kun je denken aan een social media plan, het delen van nieuws en ontwikkelingen of Google Display advertenties.

Think: Overweging stimuleren

In het ‘Think’-stadium beginnen klanten na te denken over mogelijke oplossingen voor hun behoeften. Mensen gaan informatie verzamelen en zich oriënteren op de mogelijkheden. Hierbij kijken veel mensen ook naar de concurrentie. Hierbij is het belangrijk dat potentiële klanten vertrouwen krijgen in jouw merk. Dit kun je bijvoorbeeld doen door met reviews te laten zien wat andere klanten van jouw merk vinden. Ook casestudies kunnen jouw potentiële klant een beeld geven van de mogelijkheden. Verder zijn ook in deze fase (SEO) blogs belangrijk en helpt het om duidelijk je USP’s te communiceren.

Do: Actie ondernemen

In de ‘Do’-fase zijn mensen klaar om een keuze te maken voor een product of dienst. Ze hebben onderzoek gedaan en weten welke mogelijkheden er zijn. Hoe makkelijker het voor mensen is om actie te ondernemen, hoe groter de kans dat ze concreet tot actie overgaan. Stimuleer actie door je website te optimaliseren met duidelijke call-to-actions en advertenties die op koopintentie focussen.

Care: Klantloyaliteit opbouwen

Het ‘Care’-stadium wordt nog wel eens vergeten, maar is minstens zo belangrijk als de andere stadia. Op dit moment heb je je klanten al overtuigd van jouw product of dienst en daarom is het juist belangrijk om aandacht te geven aan deze doelgroep. Door te investeren in tevredenheid en loyaliteit van je klanten, kun je ervoor zorgen dat ze later nog eens producten bij je kopen. Tevredenheid kan zich ook uiten doordat klanten zich voor lange tijd aan jouw dienst binden óf dat ze jouw merk aan anderen aanbevelen.

Meten is weten

Zoals eerder genoemd wordt nog wel eens gestopt met marketinginspanningen die geen directe conversies opleveren. Het is goed om je conversies te meten en hierop te sturen, maar conversies zijn niet in alle fasen van de klantreis de juiste indicator om je resultaat te meten. Je moet naar de juiste KPI’s (kritieke prestatie indicatoren) kijken. Bij iedere stap in het See-Think-Do-Care model zijn er andere indicatoren die wat zeggen over het resultaat.

  • See: Voor de See-fase kun je kijken naar het bereik van je marketingactiviteiten. Dit kun je bijvoorbeeld concreet maken door te kijken naar de vertoningen of weergaven van je social media berichten of advertenties. Ook het aantal bezoekers op je website zijn belangrijke indicatoren voor de See-fase. Hoe meer mensen jouw merk zien en jouw website bezoeken, hoe meer mensen je, bijvoorbeeld door remarketing campagnes, verder kunt bewegen naar de Think-fase.
  • Think: In deze fase zijn mensen informatie aan het verzamelen en zich aan het oriënteren. Dit kun je bijvoorbeeld meten door te kijken naar de CTR, ofwel click through rate. Dit zegt iets over hoeveel mensen doorklikken op jouw advertenties, en hoe hoog de mate van interesse dus is. De mate van interesse kun je verder meten door te kijken naar de betrokkenheid van bezoekers op je website en het aantal pagina’s dat je bezoekers bekijken.
  • Do: Bij de actiefase kun je kijken naar conversies, denk bijvoorbeeld aan directe verkopen, maar ook contactaanvragen, aantal telefoontjes en mails.
  • Care: De laatste fase kun je meten door te kijken naar de tevredenheid van je klanten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te kijken naar de beoordelingen en reviews van je klanten. Ook kun je kijken hoe lang je klanten zich aan je binden, of hoe vaak ze een herhaalaankoop doen.

Campagnes en marketingacties

De kennis van het See-Think-Do-Care model kunnen we ontzettend goed inzetten bij campagnes en marketingacties. Het helpt namelijk om te bedenken wat je wilt bereiken, welke fase daarbij hoort, hoe je deze groep mensen het beste kunt bereiken én hoe je dit vervolgens kunt meten.

Een voorbeeld: een klant wil graag meer offerteaanvragen. We kunnen hiervoor een campagne opzetten volgens het See-Think-Do-Care model. In de See-fase kunnen we adverteren met een inspirerende video. In de Think-fase kunnen we een doelgroep maken van mensen die meer dan 50% van de video hebben bekeken in de See-fase, deze mensen hebben namelijk een bepaalde interesse getoond. Deze doelgroep kun je een tweede advertentie laten zien, waarin je je USP’s naar voren laat komen. Tot slot kun je dan voor de Do-fase alle mensen die naar aanleiding van de vorige advertentie je website hebben bezocht stimuleren om een offerteaanvraag te doen.

Aan de slag!

Ben jij benieuwd hoe we het See-Think-Do-Care model voor jouw bedrijf kunnen inzetten? We gaan graag met je in gesprek over jouw bedrijf en de mogelijkheden die we zien om jou te helpen met het bereiken van je doelen.

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Myra Gerrits

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak

Deze website maakt gebruik van cookies
We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings