GESCHREVEN OP 26 NOVEMBER 2019 DOOR NICOLE DE RUITER
Laatste update: 7 juli 2022
Het Rode Kruis, Adidas en Ajax zijn inmiddels al actief op TikTok. Ook dj’s als Armin van Buuren, politici en andere BN’ers plaatsen hier hun content. TikTok verovert het internet en is here-to-stay. Maar wat is TikTok nu precies? En is het interessant voor jou? Dat vertel ik je graag in dit blog!
Wat is TikTok en wat kan je ermee? Toen ik dit artikel schreef in 2019, begon ik het blog met de zin: ‘Heb jij al iets voorbij horen komen over het social media platform TikTok?’. Inmiddels is het duidelijk dat we écht niet meer om TikTok heen kunnen. In juli 2021 ging deze app door de magische grens van 3 miljard downloads wereldwijd. In Nederland heeft TikTok inmiddels al drie miljoen gebruikers. Ter vergelijk: dat is een toename van 75 procent ten opzichte van 2020!
Wat is TikTok en wat kan je ermee?
Misschien heb je de filmpjes wel eens voorbij zien komen. Dansende en playbackende jongeren die een eigen uitvoering doen. Inmiddels TikTok is veel méér dan dat. TikTok was het visuele platform dat voornamelijk werd gebruikt door jongeren tussen de 6 en 18 jaar, ondanks de officiële leeftijdsgrens van 13 jaar. Jongeren creëren hier hun eigen video’s en hebben de mogelijkheid om te reageren op anderen. TikTok, dat ooit begon als musical.ly, werkt net als Instagram en Twitter met hashtags. Ook TikTok kent inmiddels een groot aantal influencers met een enorm bereik.
Waar TikTok voornamelijk begon met video’s waarin gebruikers liedjes playbacken, verschuift het steeds meer. Zo zijn er ook steeds vaker grappige video’s en duetten te vinden binnen de app. Voor vrijwel iedere branche en niche lijkt TikTok de juiste plek te zijn. Zo bestaat er een hele ‘BookTok’ community, waarin gebruikers hun favoriete boeken delen én heeft bijvoorbeeld de ‘Rotterdamse Poetsqueen’ meer dan 1,5 miljoen likes door onder andere schoonmaakvideo’s te delen.
Wie gebruikt TikTok?
TikTok is voornamelijk populair onder jongeren. De groei die TikTok in Nederland doormaakt is enorm, voornamelijk onder generatie Z. Dit zijn jongeren die geboren zijn tussen 1995 en 2010, ook wel de ‘ongrijpbare generatie’ genoemd. In het Nationale Social Media Onderzoek van 2022 lezen we de gemiddelde leeftijd echter steeds meer aan het verschuiven is. Zo lijkt TikTok een plafond te hebben bereikt onder de doelgroep tot vijftien jaar. Zo is nu de grootste groep gebruikers juist jongvolwassenen tussen de twintig en vierentwintig jaar. Deze groep wordt nauw gevolgd door gebruikers onder de veertig jaar. Op de derde plaats komen pas jongeren tussen de vijftien en negentien jaar.
TikTok voor bedrijven?
Langzaamaan kiezen steeds meer bedrijven ervoor om TikTok te gebruiken. Voorzichtig worden de eerste stappen gezet in het creëren van content op dit medium. Zoals in ieder sociaal medium, is het ook in TikTok mogelijk om te adverteren. Dit maakt het voor bedrijven interessant. Wel is het belangrijk om na te gaan of TikTok wel bij jouw bedrijf past. Bij Buro Koorts werken we voornamelijk voor mkb’ers in Gelderland. Het gat met generatie Z kan bijna niet groter, dus ons kom je niet tegen op TikTok. Maar richt jij je nou voornamelijk op die jongere doelgroep? Dan kan TikTok wel erg interessant zijn! En wat dacht je bijvoorbeeld van medewerkerswerving?
Voorbeelden van bedrijven die TikTok al inzetten
Zoals gezegd, er zijn inmiddels al heel wat bedrijven die de kracht van TikTok hebben ontdekt. Maar hoe werkt TikTok? We nemen je mee langs een aantal voorbeelden:
Albert Heijn:
Net als bij veel andere bedrijven zijn ze bij de Albert Heijn op zoek naar nieuwe mensen. Zo ook bij de AH in Culemborg. Bekijk hieronder hun creatieve manier om nieuwe mensen te werven.
Op het moment dat we dit artikel plaatsen hebben ze al 31.6 k weergaven, een uitstekende manier om veel bereik te genereren dus!
G-Star RAW Een merk als G-Star RAW wil graag mensen inspireren. Hoe kan dat beter dan met filmpjes die mensen inspireren om hun outfit te stylen? De reacties en de likes liegen er ook niet om!
CSB Installatietechniek Ook bij CSB zijn ze druk op zoek naar nieuwe collega’s. Op een ludieke manier vertelt René van CSB waarom het zo leuk is om voor hen te werken.
Lang niet alle filmpjes hebben groots bereik, maar er hoeft er maar één klapper tussen ze zitten en zo heeft René op één bepaald filmpje wél 100.000 weergaven. Een enorm bereik, zonder adverteren!
Naast bovengenoemde bedrijven zijn er nog een hoop andere bedrijven die TikTok inzetten voor hun bedrijf. Hier vind je een overzicht met de Nederlandse TikTok Top 25. Waarbij opvalt dat de betrokkenheid bij enkele bedrijven enorm hoog is.
Zet jij TikTok al in voor jouw bedrijf?
Commercieel gezien wordt TikTok al door een aantal bedrijven ingezet. Mijn advies is daarom om TikTok in de gaten te houden en goed na te denken over hoe jij dit medium in denkt te zetten. Uiteraard houd ik de ontwikkelingen graag voor je in de gaten! Als het goed is heb je nu een antwoord op je vraag: wat is TikTok en wat kan je ermee? Heb je hulp nodig met TikTok, wij helpen je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op.
Over Nicole
Ik verdiep me graag in marketing automation en word blij van het schrijven van ijzersterke teksten. Ook kent social media, en dan met name Pinterest en Instagram, geen geheimen meer voor mij. Dit werkt goed voor mijn klanten en die kennis deel ik graag. En moet er een onderzoek gedaan worden? Dan duik ik daar meteen in!
De stalen deuren van De Rooy zijn een hit. De omzet van dit familiebedrijf is in enkele jaren verdrievoudigd. Wat is er precies gebeurd? Naast dat De Rooy een prachtig product heeft en het juiste moment zich aanbood, hielpen wij dit familiebedrijf door in te zetten op marketing. Het aantal leads nam toe, de conversie steeg en het offertetraject verloopt soepeler.
Buro Koorts werkt al sinds 2011 voor Skyliner. In 2011 kwam Skyliner naar ons toe met de vraag of wij wilden meedenken over de lange termijn strategie voor het bedrijf. Dit hebben we met veel plezier en succes gedaan. Eind 2018 besloot Skyliner om een duidelijker onderscheid te maken tussen de diensten van haar twee werkmaatschappijen Skyliner Automatisering B.V. en Skyliner Software B.V. en opnieuw schakelden ze onze hulp in.
Wij gebruiken cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor marketingdoeleinden. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken en hoe u ze kunt beheren door op "Voorkeuren" te klikken. Als u akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klikt u op "Cookies toestaan".
Deze cookies zijn noodzakelijk om de kernfunctionaliteit van de website te kunnen gebruiken.
Analytische cookies
Deze cookies stellen ons in staat om het gebruik van de website te analyseren, zodat we de prestaties van onze websites kunnen meten en verbeteren.
Overige externe diensten
Deze cookies worden gebruikt om advertenties beter af te stemmen op uw interesses, zowel binnen als buiten onze websites. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
Privacy Beleid
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.