In 4 stappen naar meer naamsbekendheid, leads en omzet

Wat kost marketing Herman

GESCHREVEN DOOR
HERMAN KOOT

Wil jij weten hoe je in vier stappen meer naamsbekendheid, leads en omzet kunt behalen? Lees dan onderstaand stuk en ontdek hoe!

Meer naamsbekendheid, leads en omzet is wat veel ondernemers willen. Helaas bestaat daarvoor geen magisch trucje. Het verkrijgen van naamsbekendheid, leads en omzet is namelijk een traject. In dit traject is marketing dé tool om die doelstellingen te behalen. Er is namelijk niet één manier om meer naamsbekendheid te scoren. En er is ook niet één tool om meer leads te genereren. Dit is alleen mogelijk door een mix van communicatiemiddelen te bundelen om het gewenste resultaat te realiseren.

Deze mix van middelen wordt ook wel een marketingcommunicatiemix genoemd. Waar deze mix uit bestaat, is geheel afhankelijk van jouw bedrijf. Zo maak je immers niet dezelfde reclame voor de kaasboer als voor de bakker. Hier zit verschil in. In dit blog lees je vier handige stappen die voor elke ondernemer enorm waardevol zijn. Met deze tips heb je straks een uitstekende basis om jouw marketingactiviteiten verder op te bouwen!

Stap 1. Beginnen bij het begin

“Waarom doe je wat je doet?”

Net als bij een huis start marketing bij de fundering. Waarom doe je wat je doet? Verkoop je kaas omdat je grootouders dat 100 jaar geleden ook al deden? Of heb jij een groter doel voor ogen en wil je met jouw producten of diensten iets fundamenteels veranderen?

In een wereld met steeds meer bedrijven en waar iedereen hetzelfde aanbiedt, moet je je als bedrijf onderscheiden van anderen. Jouw ‘waarom’ is authentiek. Jij hebt namelijk drijfveren en die stimuleren je elke dag om weer aan de slag te gaan. Dit zien we dan ook als de fundering voor jouw marketing en communicatie uitingen. Deze drijfveren moeten overal in terug komen en gaan jou onderscheiden van je concurrenten.

Maar hoe zet je die drijfveren in? Belangrijk is allereerst dat jij duidelijk in kaart brengt wat die drijfveren exact zijn. Niet alleen voor jouzelf, maar ook voor jouw collega’s, relaties en klanten. Je kunt daarvoor gebruik maken van de Why How What. Want pas als je weet wat jouw drijfveer is, kun je daarmee gericht aan de slag gaan.

Stap 2. Op een stabiele basis kun je bouwen

“Hoe kom je in contact met je onbekende klant?”

Wanneer je jouw drijfveren in kaart hebt gebracht, is het tijd voor de volgende stap: in contact komen met je klant! Voordat iemand jouw product of dienst afneemt, moet diegene wel weten dat jij bestaat.

De klantreis van jouw klant begint bij een ‘probleem’ die zij hebben. Die kan zichtbaar aanwezig zijn (bijvoorbeeld behoefte aan nieuwe auto, omdat de oude kapot is), maar ook latent aanwezig zijn. Niet iedereen weet dat zij een ‘probleem’ ervaren. Het is belangrijk dat jij met jouw product of dienst aanwezig bent. Je moet dus zichtbaar zijn, zodat je vindbaar wordt en opvalt tussen andere aanbieders.

Je creëert meer zichtbaarheid door bijvoorbeeld (online en offline) advertenties te plaatsen, deel te nemen aan events of buitenreclame in te zetten. Je kiest de juiste strategie op basis van waar jouw doelgroep zich bevindt. Ga je social media inzetten? En zo ja, welke kanalen passen bij je doelgroep?

Belangrijk is dat je niet alleen aanwezig bent, maar dat jouw voordelen ook helder zijn. Want waarom zou iemand bij jou je product kopen of dienst afnemen als het bij de concurrent goedkoper, kwalitatief beter of unieker is? Dit zijn allemaal factoren om rekening mee te houden tijdens deze fase van het verkooptraject.

Meer naamsbekenheid, leads en omzet

Stap 3. Van een onbekende naar een klant

“Hoe haal je jouw klant binnen?”

Inmiddels heeft jouw potentiële klant kennis met jou kunnen maken. Maar hoe ga je ervoor zorgen dat die klant ook daadwerkelijk een order plaatst? Hiervoor moet je ‘top of mind’ blijven. Je moet dus aanwezig blijven, altijd.

Eén manier om continu aanwezig te blijven, is door marketing automation in te zetten. Dit is een methode om content aan te bieden aan jouw potentiële klanten. En niet zomaar content. Er wordt content aangeboden die past bij het verkoopproces van je klant.

Heeft jouw klant jouw website al een keer bezocht? Dan krijgt hij advertentie X te zien. En heeft de klant zelfs al eens contact opgenomen? Dan krijgt hij advertentie Y te zien. Dit maakt het dus voor jou mogelijk om op specifieke momenten in te spelen op de vragen en behoeftes van je doelgroep. Zo ben je dus aanwezig op de juiste momenten en verhoog je de kans dat jouw potentiële klant bij jou de aankoop zal verrichten. Realiseer je dat er in een marketing automation traject veel tijd zit. Je moet personas maken, doelstellingen kiezen, een strategie bepalen en beschrijven wat jouw ideale doelgroep is. Ook moet je de momenten bepalen waarop je in contact wilt komen met je klant, de zogenaamde ‘touch points’.

Dit is tevens de fase waarin persoonlijk contact essentieel is. Wist je bijvoorbeeld dat 80% van de zakelijke beslissingen wordt beïnvloed door jouw persoonlijke gunfactor? Een klus of contract wordt jou vaak gegund. Het is dus belangrijk dat je het vertrouwen van de klant wint. Kies dan ook voor persoonlijk contact als een adviesgesprek of e-mail. Let hierbij natuurlijk ook op de gedragsvoorkeur van je klant.

Meer naamsbekenheid, leads en omzet 2

Stap 4. Ga voor ‘extreem tevreden’ klanten

“Hoe maak je van een klant een ambassadeur?”

Jouw potentiële klant doorgaat meerdere fases in het klantproces. Maar realiseer je ook dat het niet klaar is wanneer jij jouw product of dienst hebt geleverd. Nu begint misschien wel de meest cruciale stap: de fase van ‘klant tot fan’.

Aan tevreden klanten heb je niets. Mensen die jouw product of dienst een 7 of 8 geven, zullen je waarschijnlijk niet uit zichzelf aanbevelen. Klanten die een 9 geven zullen dat hoogstwaarschijnlijk wel doen. En je voelt het al aankomen: klanten die een 10 hebben gegeven, hebben jou waarschijnlijk zelfs al aanbevolen! Dit zijn de mensen die zorgen voor groei!

Maar hoe doe je dat dan? Belangrijk is dat je je volledig focust op de klant. Dat kan je doen door een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren, maar ook door jouw klanten te belonen met relatiegeschenken. En wat dacht je van een ’tell-a-friend’ actie, waarin jouw klant korting krijgt wanneer ze een nieuwe klant aandragen. Dit is een perfect voorbeeld van het wederkerigheidprincipe van Cialdini.

Meer naamsbekenheid, leads en omzet 3

Wil jij ook meer naamsbekendheid, leads en omzet?

Heb je dit hele stuk gelezen en ben je het er helemaal mee eens? Dan kun je net zo goed gelijk contact met ons opnemen. We helpen jou ook graag met meer naambekendheid, leads en omzet!

Herman Koot

Over Herman

Met mijn kennis en ervaring kunnen mensen mij met een gerust hart in de arm nemen. Ik sta naast de klant en denk strategisch mee. Ik zie al snel kansen en zet me vol enthousiasme in voor marketing waar je beter van wordt.

Buro Koorts voorkomt dat we stil komen te staan

De stalen deuren van De Rooy zijn een hit. De omzet van dit familiebedrijf is in enkele jaren verdrievoudigd. Wat is er precies gebeurd? Naast dat De Rooy een prachtig product heeft en het juiste moment zich aanbood, hielpen wij dit familiebedrijf door in te zetten op marketing. Het aantal leads nam toe, de conversie steeg en het offertetraject verloopt soepeler.

> Lees verder

Marein de Rooy

Skyliner schakelt opnieuw onze hulp in

Buro Koorts werkt al sinds 2011 voor Skyliner. In 2011 kwam Skyliner naar ons toe met de vraag of wij wilden meedenken over de lange termijn strategie voor het bedrijf. Dit hebben we met veel plezier en succes gedaan. Eind 2018 besloot Skyliner om een duidelijker onderscheid te maken tussen de diensten van haar twee werkmaatschappijen Skyliner Automatisering B.V. en Skyliner Software B.V. en opnieuw schakelden ze onze hulp in.

> Lees verder

Arno Skyliner

Buro Koorts zet plannen om in concrete acties

INM adverteerde offline, maar deed verder niets aan hun online zichtbaarheid. Ze zagen om hen heen dat concurrenten online actief werden en realiseerden zich dat het toch echt essentieel werd om hierin mee te gaan. En zo kwamen ze bij Buro Koorts. Inmiddels werken we alweer sinds juni 2017 samen met INM en hebben we mooie resultaten bereikt. We spreken Wouter Burgerhart, mede-eigenaar van INM over zijn ervaringen met Buro Koorts.

> Lees verder

Wouter Burgerhart
Succesvol Adverteren LinkedInSuccesvol Adverteren LinkedIn

Succesvol adverteren op LinkedIn: 5 tips!

Adverteer jij wel eens in LinkedIn? In dit blog geven we vijf tips om succesvol te kunnen adverteren op LinkedIn.

Hoe kun je social media inzetten als bedrijf?

Ook volgens het Nationale Social Media onderzoek van Newcom maken we nog meer gebruik ...
Website laten bouwen

Waar moet je aan denken bij het (laten) maken van een nieuwe website?

Ga je binnenkort aan de slag met een nieuwe website? Lees hier waar je aan moet denken.
Effectiever communiceren met gedragsvoorkeuren

Effectiever communiceren met gedragsvoorkeuren

/
‘Daar ben ik het hartgrondig mee oneens,’ blaft Edo. ‘Je bent succesvol zodra je de top...

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws en schrijf je in voor onze nieuwsbrief!